Nasze przedszkolne po raz kolejny włączyło się w ogólnopolskie przedsięwzięcie „Narodowe czytanie”. Jest to polska akcja społeczna propagująca znajomość literatury narodowej. Fragmenty polskich książek są odczytywane publicznie, również w środkach masowego przekazu. Akcja zapoczątkowana została w 2012 r. i co roku gromadzi tysiące Polaków. W tym roku odczytane zostały dzieła naszego wybitnego wieszcza Adama Mickiewicza. Dzieci wysłuchały wiersz pt. „Przyjaciele”.
Serdeczne podziękowania dla p. Jolanty Węglorz dyrektor Gminnej Biblioteki Publicznej w Marklowicach za czynny udział w akcji.

Dyrektor Przedszkola Akademia Wyobraźni ogłasza nabór na stanowisko KONSERWATOR na warunkach określonych
w załączniku.


Dyrektor Przedszkola
Akademia Wyobraźni w Marklowicach
Wioleta Dudziak-Radecka

https://bip-przedszkole.marklowice.pl/bipkod/24851007

 

Kształtowanie kompetencji językowych u dzieci w wieku przedszkolnym


             Kształtowanie kompetencji językowych to kluczowy dla całego życia proces, który trwa już od narodzin dziecka. Samo słuchanie głosu bliskich, którzy wypowiadają słowa i zdania, oswaja malucha z językiem. Mowa  stanowi narzędzie w zdobywaniu informacji, pozwala na wyrażanie swoich myśli, opinii, odczuć, wpływa na rozwój emocjonalny, społeczny i poznawczy dziecka, zaspokojenie potrzeby akceptacji i sukcesów, poczucie własnej wartości, budowanie więzi               i kontaktów z rówieśnikami i doroslymi.  W dużej mierze wpływa na ogólny rozwój dziecka i jego osiągnięcia w nauce. Dlatego tak ważne jest doskonalenie  kompetencji językowych dziecka poprzez ćwiczenia ortofoniczne, artykulacyjne, oddechowe, fonacyjne, logorytmiczne, kształtujące słuch fonematyczny.  Wszystkie te działania w efektywny sposób mają ukształtować sprawność strony artykulacyjnej, gramatycznej i leksykalnej mowy.

Ćwiczenia narządów mowy są pierwszym etapem w rozwoju mowy dziecka. Rozwój mowy uwarunkowany jest m.in. prawidłowym funkcjonowaniem aparatu artykulacyjnego, oddechowego    i słuchowego. Rozwój kompetencji językowych obok ćwiczeń narządów mowy stymulowany powinien być poprzez rozwijanie  takie funkcje jak:

Słuchanie – rozwijanie słuchu fizjologicznego, fonematycznego, świadomości fonologicznej.
• zabawy z dźwiękami, rozpoznawaniem i nazywaniem dźwięków z otoczenia, ich lokalizacją oraz łączenia dźwięku z desygnatem,

  • zabawy muzyczne – rozwijanie wrażliwości muzycznej, zapoznawanie z różnymi rodzajami muzyki od klasycznej po nowoczesną, improwizacje ruchowe do muzyki, występy taneczne, prezentacje wokalne
  • zabawy doskonalące analizę i syntezę słuchową wyrazów, podział wyrazów na sylaby, wyodrębnianie głosek w nagłosie, środgłosie i wygłosie w wyrazach o prostej budowie fonetycznej
    Mówienie – rozwijanie poprawnej wymowy, kształcenie umiejętności dzieci w zakresie wyrażania własnych myśli i wzbogacania słownictwa,
  • rozmowy kierowane na tematy dowolne i określone
  • zabawy słowne typu „Burza mózgów", "Dokończ zdanie” itp.

Czytanie – rozwijanie zainteresowania czytaniem, wyrabianie gotowości do nauki czytania poprzez:
• zainteresowanie dzieci książkami – czytanie różnych pozycji literackich, prezentacje ulubionych książeczek, bajeczek, udział w lekcjach bibliotecznych,

Pisanie - przygotowanie do nauki pisania, nauka pisania i jej doskonalenie poprzez:
• rozwijanie sprawności manualnej np. zabawy klockami, ćwiczenia koordynacji wzrokowo – ruchowej, grafomotoryki, rysowanie różnorodnych form od kolistych po szlaczki i znaki literopodobne

Opis zabaw i ćwiczeń

Ćwiczenia oddechowe dla wszystkich grup wiekowych
1. Dmuchanie na chorągiewki i wiatraczki.
2. Tańczący płomyczek - dmuchanie na płomień świecy, tak by wyginać go pod wpływem dmuchania.
3. Łódki - dmuchanie na papierowe łódki, lekkie przedmioty pływające w misce z wodą.
4. Wydmuchiwanie baniek mydlanych.
5. Dmuchanie na papierowe ozdoby zawieszone na nitkach różnej długości. Przy tych ćwiczeniach posługujemy się raz nosem, raz ustami.
6. Kto dmuchnie dalej? - zdmuchiwanie kulki waty kosmetycznej, lekkich przedmiotów.
7. Wyścigi samochodowe - dmuchanie na papierowe kulki po wytyczonej trasie (narysowanej na podłodze, kartce).
8. Mecz piłkarski - przedmuchiwanie piłeczki pingpongowej do osoby siedzącej naprzeciwko, staramy się wbić gola w bramkę zbudowaną z klocków (bramka może być jedna, ustawiona na środku stołu lub kilka w różnych miejscach).
9. Gotowanie wody - dmuchanie przez rurkę do wody, aby tworzyły się pęcherzyki powietrza. Dmuchamy na zmianę: długo - krótko - jak najdłużej, słabo - mocno - bardzo mocno - gotuje się i kipi!
10. Gotowanie obiadu - rozdmuchiwanie w naczyniu chrupek, ryżu, kaszy, pociętej gąbki
11. Nadmuchiwanie baloników, zabawek i piłek z folii.
12. Gra na instrumentach muzycznych: organkach, trąbce, gwizdku.
13. Gra na grzebieniu owiniętym cienką bibułką.
14. Rozdmuchiwanie kropli farby wodnej na podkładce z tworzywa sztucznego.

Ćwiczenia słuchowe - dla dzieci młodszych:
1. „ Co słyszę?” – dzieci siedzą z zamkniętymi oczami i nasłuchują, rozpoznają odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy.
2. „ Zgadnij, co wydało dźwięk?” – uderzanie pałeczką w szkło, metal, kamień, drewno itp. Toczenie różnych przedmiotów po podłodze / np. piłki, kasztana, kamienia/, rozpoznawanie odgłosu przez dzieci.
3. Rozpoznawanie różnych przedmiotów w zamkniętym pudełku po wydawanym odgłosie – groch, kamyki, gwoździe, cukier, kasza itp.
4. Uderzanie o siebie klockami, łyżeczkami, garnuszkami; uderzanie łyżeczką o pustą szklankę, o szklankę z wodą, klaskanie, darcie papieru, gniecenie papieru, przelewanie wody( z wysokości, z niska), drapanie po szkle, papierze, stole.
5. Rozpoznawanie głosu, szmeru, źródła dźwięku – miejsca, kierunku, odległości, ilości dźwięków (dużo- mało), głośności ( cicho – głośno).
6. Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.
7. Rozróżnianie i naśladowanie głosów zwierząt: kota, psa, krowy, kury, koguta, kaczki, gęsi itp.
8. Rozróżnianie odgłosów pojazdów: samochodu, pociągu, motoru, traktora itp.
9. Rozpoznawanie po dźwięku różnych urządzeń domowych, np. odkurzacz, mikser, suszarka, pralka itp.

Ćwiczenia słuchowe dla dzieci starszych:
1. Wyróżnianie wyrazów w zdaniu. ( stawiamy tyle klocków, rysujemy tyle kółeczek, klaszczemy tyle razy ile słów słyszy dziecko w wypowiadanym zdaniu).
2. Wydzielanie sylab w wyrazach poprzez wystukiwanie sylab, wyklaskiwanie, badanie ile razy opadnie żuchwa / na ręce/ .
3. Nazywanie obrazków – dziecko kończy wyraz po pierwszej sylabie wypowiedzianej przez  rodzica, a potem odwrotnie – dziecko zaczyna.
4. Dzielenie na sylaby imion dzieci / na początku łatwych/.
5. Wyszukiwanie imion dwu- i trzysylabowych.
6. Wyszukiwanie słów z podaną przez rodzica sylabą.
7. Rozpoznawanie określonej sylaby w rozsypance sylabowej, np. ba, pa, ta, da, la, ra.
8. Wyszukiwanie imion rozpoczynających się od samogłoski, następnie od podanej spółgłoski.
9. Wydzielanie spółgłosek nagłosowych przez przedłużanie nagłosu, np. ssssamolot, szszszafa. Przy pomocy ilustracji – wyszukiwanie przedmiotów, których nazwy rozpoczynają sią na daną głoskę.
11. Dzielenie na głoski łatwych a następnie coraz trudniejszych słów.
12. Ćwiczenia z paronimami: bułka – półka, domek –Tomek, koza – kosa itp.
13. Rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej

Ćwiczenia warg:
1. Wymawianie na przemian „ a-o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi górnej i dolnej.
2. Oddalanie od siebie kącików ust – wymawianie „ iii”.
3. Zbliżanie do siebie kącików ust – wymawianie „ uuu”.
4. Naprzemienne wymawianie „ i – u”.
5. Cmokanie.
6. Parskanie / wprawianie warg w drganie/.
7. Masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi i odwrotnie).
8. Dmuchanie na płomień świecy, na watkę lub piłkę pingpongową.
9. Układanie ust jak przy wymowie samogłosek ustnych, z wyraźną, przesadną artykulacją warg, np. w kolejności: a-i-o-u-y-e, u-a-i-o-e-y, o-a-y-i-u, e-y-i-o-a-u, u-i-y-a-o.
10. Wymowa samogłosek w parach: a-i, a-u, i-a, u-o, o-i, u-i, a-o, e-o itp.
11. Wysuwanie warg w „ ryjek”, cofanie w „ uśmiech”.
12. Wysuwanie warg w przód, następnie przesuwanie warg w prawo, w lewo.
13. Wysuwanie warg w przód, następnie krążenie wysuniętymi wargami.

Ćwiczenia języka:
1. „ Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta.
2. Dotykanie językiem do nosa, do brody, w stronę ucha lewego i prawego.
3. Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych / krążenie językiem/.
4. Wysuwanie języka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej.
5. Kląskanie językiem.
6. Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych i dolnych zębów, przy maksymalnym otwarciu ust / żuchwa opuszczona/.
7. Język wysunięty w kształcie grota wykonuje poziome ruchy wahadłowe od jednego do drugiego kącika ust.
9. Język lekko wysunięty opiera się na wardze dolnej i przyjmuje na przemian kształt „łopaty” i „grota”.
10. Ruchy koliste języka w prawo i w lewo na zewnątrz jamy ustnej.
11. Oblizywanie zębów po wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni dziąseł pod wargami. Usta zamknięte.

Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie:
1. Wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej.
2. Płukanie gardła ciepłą wodą.
3. „ Chrapanie” na wdechu i wydechu.
4. Głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie.
5. Wymawianie połączeń głosek tylnojęzykowych zwartych z samogłoskami, np. ga, go, ge, gu, gy, gi, gą, gę, ka, ko, ke, ky, ki, ku, ak, ok, ek, ik, yk, uk...
6. Wypowiadanie sylab / jak wyżej/ i logatomów: aga, ogo, ugu, eke, yky, ygy, iki, Igi, ago, egę itp.
7. Nabieranie powietrza nosem i zatrzymanie w jamie ustnej. Policzki nadęte. Początkowo nadymać policzki z zatkanym nosem, a następnie próbować połykać powietrze.

Ćwiczenia policzków:
1. Nadymanie policzków – „ chomik”.
2. Wciąganie policzków – „ rybka”.
3. Nabieranie powietrza w usta i zatrzymanie w jamie ustnej, krążenie tym powietrzem, powolne wypuszczanie powietrza.
4. Naprzemiennie „ chomik” – „ rybka”.
5. Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę.

Ćwiczenia usprawniające wargi
• Balonik - nadymanie policzków, usta ściągnięte (dla urozmaicenia bawimy się w baloniki, które pękają przekłute palcami ).
• Całuski -  cmokamy posyłając do siebie buziaki.
• Niejadek - usta wciągamy w głąb jamy ustnej.
• Zmęczony konik - parskanie wargami.
• Podwieczorek pieska - chwytanie ustami drobnych cukierków, chrupek, kawałków skórki chleba, itp.
• Kto silniejszy? - napinanie warg w pozycji rozciągniętej. Dwie osoby siedzące naprzeciw siebie trzymają ustami kartkę papieru i każdy ciągnie w swoją stronę. Uwaga - dajmy dziecku szansę wygrania zawodów.
• Świnka - wysuwanie obu warg do przodu, udając ryjek świnki.
• Wąsy - wysuwanie warg jak przy wymawianiu u, położenie na górnej wardze słomki lub ołówka i próby jak najdłuższego utrzymania.
• Drzwi do domu - buzia to domek krasnoludka, a wargi to drzwi do domku. Pokaż jak wargi ściągnięte do przodu, otwierają się i zamykają.
• Straż pożarna - wyraźne wymawianie samogłosek w parach: e o, i u, a u
• Suszarka - utrzymywanie przy pomocy warg słomki, wciąganie powietrza nosem, wydychanie przez słomkę na dłoń (odczuwanie ciepłego powietrza).
• Pojazdy - naśladowanie poprzez wibrację warg warkotu motoru, helikoptera.itp

Logopeda: Bernadeta Staśko-Kuczera

Wspaniała zabawa, znakomita atmosfera, uśmiechnięte dziecięce twarze – tak 14 czerwca było w naszym przedszkolu. A wszystko to za sprawą festynu rodzinnego „Mama, Tata i Ja” zorganizowanego przez przedszkole oraz Radę Rodziców. W tym wyjątkowym dniu ogród przedszkolny przypominał wielki, radosny plac zabaw. Na dzieci czekała cała masa atrakcji min. dmuchane zamki, malowanie twarzy, zaplatanie warkoczyków oraz jazda szybką i zwinną trajką. Ponadto można było wykonać piękne bransoletki, ozdobić samodzielnie pyszne ciasteczka, wykonać balonowe cudaki lub zagrać w szachy. Dużym zainteresowaniem cieszyły się także zabawy masą plastyczną , koło fortuny oraz fotobudka. Atrakcji naprawdę nie brakowało. Na zebranych gości czekała również „Kawiarenka” zachęcająca bogatą ofertą najróżniejszych ciast upieczonych przez rodziców oraz pyszną kawą, a grillowana kiełbasa, hot-dogi i zapiekanki przyciągały chętnych swoim zapachem i smakiem. Przygotowanie tak dużej i bogatej w atrakcje imprezy było możliwe dzięki prężnej pracy Rady Rodziców, pracowników przedszkola oraz zaangażowaniu i wsparciu wielu rodziców oraz sponsorów, za co wszystkim serdecznie dziękujemy. Festyn rodzinny to cudowne wydarzenie w naszym przedszkolu, na które czekaliśmy cały rok. W tym wyjątkowym dniu rodzice i dzieci mogli spędzić wspólnie i radośnie czas, bawiąc się i ciesząc beztroską chwili. Rodzinny nastrój, słoneczna pogoda i przyjemna atmosfera sprawiły, ze ten dzień był wyjątkowy, zarówno dla dzieci jak i rodziców. Dziękujemy naszym gościom za przybycie i wspaniałą zabawę.

Laureaci konkursów.
14 czerwca odbyło się wręczenie nagród za wygrane w konkursach:
Hanna Sieniawska z grupy Elfy zdobyła wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie plastycznym "Wiosenna łąka - II edycja" w kategorii dzieci 5 letnich. Organizowanym przez Przedszkole nr 6 w Tychach.
Kaja Sobota z grupy Biedronki i Kinga Krypczyk z grupy Elfy zdobyły nagrodę główną w Ogólnopolskim Konkursie plastycznym Wiosenny pejzaż mojej miejscowości" organizowanym przez Przedszkole Akademia Wyobraźni w Marklowicach.
Gratulujemy!!

Marta Kotula z grupy Ekoludki zdobyła 1 miejsce w konkursie plastycznym "Kiedy będę wreszcie duży, to wyruszę w świat daleki.." organizowanym przez Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Wodzisławiu Śląskim, którego celem było poznawane zawodów. Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.

Każdy dzień w przedszkolu może być ciekawy, jednakże jest taki dzień w roku - kiedy dzieci czują się szczególnie ważne, a wszyscy dorośli chcą im sprawić radość. To Dzień Dziecka. Tegoroczny Dzień Dziecka w naszym przedszkolu odbył się na sportowo! Z samego rana pogoda nam nie dopisała, więc zamiast na podwórku, naszymi umiejętnościami sportowymi wykazaliśmy się na sali gimnastycznej. Każdy dzisiaj uczestniczył w różnych konkurencjach sportowych: tor samochodowy z przeszkodami, rzuty do kosza, bieg przez płotki, ćwiczenia na mini siłowni, oraz zabawy konstrukcyjne! Następnie wszyscy przedszkolacy wzięli udział w VIII ogólnopolskim Maratonie przedszkolaków „Sprintem do Maratonu” W tym dniu każda grupa była najlepsza i wszyscy zostali nagrodzeni medalami i dyplomem. Nie obyło się bez lodów, słodkości i prezentów.
Jeszcze raz życzymy wszystkim naszym dzieciom dużo radości i uśmiechu!
W piątek 20 maja kolejny raz odwiedziła nasze przedszkole ogrodnik pani Edyta Kubica. Spotkanie to miało na celu obserwację zmian, jakie zaszły w naszych warzywniakach od pierwszego naszego spotkania , a było ich nie mało. Z dumą mogliśmy obserwować naszą już coraz dorodniejszą rzodkiewkę, wzrastający słonecznik i groszek , por, kalarepę , a także cebulkę, Pani Edyta przywiozła kolejne warzywa. Tym razem posadziliśmy pomidory oraz sałatę i zasialiśmy cukinię. Dbanie o nasze warzywniaki daje przedszkolakom wiele satysfakcji. Z niecierpliwością czekamy na kolejne spotkanie z Panią Edytą.
 
 
 
W ubiegły czwartek w naszym przedszkolu odbyło się spotkanie ze strażakami z Ochotniczej Straży Pożarnej w Marklowicach. Panowie w trakcie spotkania przybliżyli dzieciom, na czym polega ich praca oraz jakim sprzętem ratowniczym się posługują. Dzieci dowiedziały się, że ich działania nie polegają tylko na gaszeniu pożarów, ale również na udzielaniu pomocy zwierzętom i ludziom podczas powodzi, burz i wypadków samochodowych. Dzieci miały możliwość z bliska podziwiać oprzyrządowanie jakim dysponują strażacy podczas swojej ciężkiej i odpowiedzialnej pracy. Przedszkolacy mogli wejść do wozu i przez chwilę poczuć się jak strażacy podczas akcji przeciwpożarowej, mogły również przymierzyć specjalistyczny i jakże ciężki strój, w którym strażacy gaszą pożary. Największą atrakcją dla naszych podopiecznych były węże strażackie używane do gaszenia pożarów – pod czujnym okiem gospodarzy mogliśmy samodzielnie użyć węża i polać wodą pobliski teren. Wszyscy byli pod dużym wrażeniem tej chwili. Z pewnością wielu chłopców marzy, by w przyszłości zostać strażakiem. Spotkanie zakończyło się pamiątkowym zdjęciem i wręczeniem podziękowań.
Dziękujemy strażakom za przybycie. Życzymy wszystkim wielu sukcesów i dziękujemy za trud i ofiarną służbę.
Kacper Komraus z grupy Ekoludki zdobył I miejsce w Ogólnopolskim Konkursie Plastycznym "Wiosenny pejzaż kolorami malowany"
Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!!

W ramach naszych działań ekologicznych 25 kwietnia nasze przedszkolaki z pomocą pana Stasia naszego konserwatora zamontowały w naszym ogrodzie dwie budki lęgowe dla ptaków.

Obecność ptaków i ich śpiew umilają nam życie. Warto im pomóc prostymi działaniami. Mamy nadzieję, że poprawi to warunki siedliskowe ptaków w naszej okolicy i zachęci je do gniazdowania w naszym ogrodzie. Dzieci już nie mogą się doczekać, kiedy pojawią się pierwsi lokatorzy.

Budki dla sikorek podarował nam pan Jan Faber mieszkaniec Marklowic za co bardzo dziękujemy!!

Olimpiada Ekologiczna
28.04.2022r najstarsza grupa Jeżyki reprezentowała naszą placówkę w Olimpiadzie Ekologicznej „Wszyscy wygramy, gdy o środowisko zadbamy” Organizowanym przez Przedszkole nr 14 w Rybniku. Na wszystkie drużyny czekały bardzo trudne zadania: Quiz wiedzy przyrodniczej dotyczącej życia roślin i zwierząt, wykonanie ekologicznego plakatu, segregacja zaśmieconego stawu, Ekologiczna umowa przyjaciół, oraz rozgrywki sportowe. Jeżyki pokonały sporą konkurencję i zdobyły III miejsce!!!
Brawo Jeżyki!

W środę 27 kwietnia odwiedziła nasze przedszkole ogrodnik pani Edyta Kubica. Podczas spotkania opowiedziała ona przedszkolakom o pracach jakie należy wykonać wiosną w ogródku, żeby później móc cieszyć się zdrowym, pełnym witamin i ekologicznym jedzeniem. Dzięki pani Edycie dzieci miały możliwość poznania czym tak naprawdę zajmuje się ogrodnik, co jest potrzebne roślinom do właściwego rozwoju oraz jakie narzędzia są niezbędne do prac w ogrodzie. Ciekawość dzieci odnośnie zawodu ogrodnika była ogromna, o czym świadczyły liczne pytania dzieci. Przedszkolaki obejrzały także przyniesione przez gościa nasionka, opisywały ich wygląd i omawiały kolejne etapy siania i sadzenia warzyw. Następnie z pomocą pani ogrodnik założyły swój przedszkolny permakulturowy ogródek. Teraz z niecierpliwością czekają na kolejne spotkanie z panią Edytą, a także kiedy wzejdą pierwsze roślinki, by móc spróbować swoich pierwszych zdrowych i ekologicznych warzyw.