W piątek 22 kwietnia dzieci ze wszystkich grup świętowały Dzień Ziemi. W tym dniu przedszkolaki zaopatrzeni w jednorazowe rękawiczki, worki na śmieci i pozytywnie zmotywowani wzniosłym celem przedsięwzięcia wyruszyli spod budynku przedszkola i zajęli się oczyszczaniem przydzielonego im terenu. Pogoda dopisała, dzięki zacięciu i aktywnej postawie większości dzieci, udało się zebrać sporo śmieci, które następnie zostały złożone do odpowiednich pojemników. Udział naszych przedszkolaków w akcji „Sprzątanie Świata” z pewnością przyczyni się do ukształtowania wrażliwości na potrzeby środowiska naturalnego oraz nawyku dbałości o nie.

Porady psychologa

"Jak mówić żeby dzieci nas słuchały i właściwie reagowały -
poradnik poprawnego komunikowania się"

Drodzy Rodzice!

serdecznie zachęcam do zapoznania się z krótkim materiałem
psychoedukacyjnym na wyżej wymieniony temat w ramach realizacji
"szkoły dla rodziców".

http://www.zskesowo.kopi.edu.pl/userfiles/file/logopedia/pdf/jak_mowic_zeby_dzieci.pdf

Celem pogłębienia wiedzy proponuję lekturę poniższych pozycji
książkowych.

1. Jak mówić, żeby dzieci i maluchy nas słuchały - poradnik
przetrwania dla rodziców dzieci w wieku 2-7 lat,  A.Faber, E.Mazlish,
J.King

2. Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci
do nas mówiły, A.Faber, E.Mazlish,

Alicja Satława-Janiec
 psycholog

 

 

Aby pomóc dziecku, by radziło sobie z własnymi uczuciami:

1. Słuchaj dziecko bardzo uważnie.

2. Zaakceptuj jego uczucia słowami: „Och”, „mmm”, „rozumiem”.

 3. Określ te uczucia.

4. Zamień pragnienia dziecka w fantazję.

Zamiast słuchać jednym uchem słuchaj dziecko bardzo uważnie

Można się zniechęcić, próbując dotrzeć do kogoś, kto tylko udaje, że słucha. Dużo łatwiej podzielić się swoimi kłopotami z ojcem, który rzeczywiście słucha. Nie musi wtedy nawet nic mówić. Często współczujące milczenie jest tym, czego oczekuje dziecko.

Zamiast pytań i rad, zaakceptuj jego uczucia słowami:Och”, „mmm”, „rozumiem”

 Dziecku trudno jest myśleć jasno i konstruktywnie, kiedy ktoś pyta, gani lub radzi. Bardzo pomocne jest zwyczaje: „Och”, „mmm”, „rozumiem”. Takie słowa w połączeniu z wytężoną uwagą zachęcają dziecko do wyrażania własnych uczuć i myśli oraz szukania własnych rozwiązań.

Zamiast zaprzeczać uczuciom określ te uczucia

To dziwne, kiedy usiłujemy nakłonić dziecko, aby odsunęło od siebie złe myśli, wydaje się ono jeszcze bardziej wytrącone z równowagi. Rodzice zwykle nie rozmawiają w ten sposób, ponieważ boją się, że rozmawiając z dzieckiem o jego uczuciach, mogą jeszcze pogorszyć sprawę. Prawda jest wręcz przeciwna. Dziecko, słysząc słowa o tym, czego doświadczyło, jest w pełni zadowolone. Czasem pragnie wyrazić swoje głębokie przeżycie.

OKREŚLENIE UCZUĆ

Użyj słowo określające uczucia dziecka w zdaniu, okazując, ze rozumiesz te uczucia (nie zadawaj pytań i nie dawaj rad). „Wygląda na to, że jesteś wściekły”. „Widzę , że jesteś rozgoryczony z powodu tych lekcji”. „Och, to musiało być frustrujące”. „Musiało to być dla ciebie przykre”.

Zamiast wyjaśnień i uzasadnień zamień pragnienia dziecka w fantazję

 Czasami samo zrozumienie czyni rzeczywistość łatwiejszą do zniesienia. Jeżeli dziecko domaga się czegoś, czego nie może otrzymać, dorośli zwykle logicznie tłumaczą, że tego nie mają. Często im usilniej tłumaczą, tym dzieci mocniej protestują.

„Pragnę wyczarować dla ciebie natychmiast całą kiść bananów.”

ZACHĘCANIE DO WSÓŁPRACY

 Aby zachęcić dziecko do współpracy:

1. Opisz. Opisz, co widzisz, lub przedstaw problem.

 2. Udziel informacji.

 3. Powiedz to jednym słowem.

4. Porozmawiaj o swoich uczuciach.

5. Napisz liścik

Opisz co widzisz lub przedstaw problem

 ZAMIAST Ile razy muszę Ci mówić, abyś zgasił światło po wyjściu z łazienki.

 OPISZ Zostawiłeś światło w łazience.

KIEDY DOROŚLI PRZEDSTAWIAJĄ PROBLEM, DAJĄ DZIECKU SZANSĘ ZASTANOWIENIA SIĘ, CO ROBIĆ.

ZAMIAST Jesteś taki nieodpowiedzialny. Zawsze zapominasz zakręcić wodę. Chcesz żebyśmy mieli powódź?

OPISZ Joanna, woda w wannie za chwilę się przeleje.

TRUDNO JEST ROBIĆ TO, CO NALEŻY, KIEDY JEST SIĘ OSKARŻONYM. DUŻO ŁATWIEJ SKONCENTROWAĆ SIĘ NA PROBLEMIE, KIEDY KTOŚ CI GO PO PROSTU PRZEDSTAWI.

Udziel informacji

ZAMIAST To obrzydliwe, co ten ogryzek robi na twoim łóżku? Mieszkasz jak świnka!

UDZIEL INFORMACJI Ogryzki wrzuca się do kosza.

 INFORMACJA JEST DUŻO ŁATWIEJSZA DO PRZYJĘCIA NIŻ OSKARŻENIE.

ZAMIAST Nigdy nie przyjdzie Ci do głowy, żeby pomóc mi w pracach domowych.

 UDZIEL INFORMACJI Bardzo byś mi pomogła, gdybyś przygotowała stół do obiadu.

KIEDY DZIECIOM UDZIELA SIĘ INFORMACJI, ZWYKLE SAME DOCHODZĄ DO TEGO, CO NALEŻY ZROBIĆ. Powiedz to jednym słowem

ZAMIAST Znowu wychodzisz bez śniadania! Zapomniałabyś własnej głowy, gdyby nie była przytwierdzona.

 POWIEDZ TO JEDNYM SŁOWEM Jannie, śniadanie.

DZIECI NIE LUBIĄ SŁUCHAĆ WYKŁADÓW I KAZAŃ , DŁUGICH TŁUMACZEŃ. DLA NICH IM KTÓRSZE PRZYPOMNIENIE, TYM LEPSZE.

Porozmawiaj o swoich uczuciach

ZAMIAST Przestań! Jesteś taki natrętny!

 POROZMAWIAJ O SWOICH UCZUCIACH

Nie lubię, kiedy mnie ciągniesz za rękaw.

 DZIECI SĄ PRZYGOTOWANE NA SŁUCHANIE SZCZERYCH WYPOWIEDZI RODZICÓW. PRZEZ OPISYWANIE TEGO, CO CZUJEMY, JESTEŚMY WIARYGODNI I NIE PRZYNOSI NAM TO UJMY.

 ZAMIAST Jesteś niegrzeczny, zawsze przerywasz.

 POROZMAWIAJ O SWOICH UCZUCIACH Jestem taka sfrustrowana, kiedy zaczynam coś mówić i nie mogę skończyć.

 JEST ZUPEŁNIE MOŻLIWA WSPÓŁPRACA Z KIMŚ, KTO WYKAZUJE IRYTACJĘ LUB ZŁOŚĆ TAK DŁUGO, DOPÓKI NIE ATAKUJE CIEBIE.

Napisz liścik Przed pójściem do pracy matka przytwierdziła do telewizora kartkę z takim napisem: „Zanim go włączysz – pomyśl – czy zrobiłem już lekcje? Czy uczyłem się?

CZASAMI NIC NIE PRZYNIESIE TAKIEGO EFEKTU, JAK SŁOWO PISANE.

PODSUMOWANIE: ABY ZACHĘCIĆ DZIECKO DO WSPÓŁPRACY

1. Opisz, co widzisz, lub przedstaw problem. „Na łóżku leży mokry ręcznik”.

2. Udziel informacji. „Ten ręcznik moczy mój koc”.

3. Powiedz to jednym słowem. „Ręcznik”.

4. Opisz, co czujesz. „Nie lubię spać w mokrym łóżku”.

5. Napisz liścik. (powyżej wieszaka na ręczniki) „Proszę, odwieś mnie na miejsce, abym mógł wyschnąć. Dziękuję! Twój ręcznik!”

ZAMIAST KARANIA:

  • Wskaż, w czym dziecko mogłoby ci pomóc.
  • Wyraź ostro sprzeciw (nie atakując charakteru).
  • Wyraź swoje uczucia i oczekiwania.
  • Pokaż dziecku, jak może naprawić zło.
  • Zaproponuj wybór.
  • Przejmij inicjatywę.
  • Daj dziecku odczuć konsekwencje złego zachowania.

Wskaż, w czym dziecko mogłoby ci pomóc „Bardzo byś mi pomógł, gdybyś przyniósł trzy duże cytryny”.

Wyraź ostro sprzeciw (nie atakując charakteru). „Nie lubię tego, co robisz! To przeszkadza sprzedawcom, kiedy dzieci biegają między półkami”.

Wyraź swoje uczucia i oczekiwania. „Jestem wściekły, że moja nowa piła została na zewnątrz i zardzewiała. Oczekuję od ciebie, że kiedy pożyczasz moje narzędzia będziesz je zwracał natychmiast i w dobrym stanie”.

Pokaż dziecku, jak może naprawić zło. „Ta piła potrzebuje teraz trochę waty szklanej i wiele wysiłku. Cienka warstwa oliwy na koniec zabezpieczy ją na przyszłość”.

Zaproponuj wybór. „Billy, tu się nie biega. Masz do wyboru: możesz iść lub usiądziesz na wózku, wybieraj”.

Przejmij inicjatywę. „Widzę, ze zdecydowałeś się na jazdę wózkiem”.

 Daj dziecku odczuć konsekwencje złego zachowania. - Mamo, dokąd idziesz? - Po zakupy. - Ja też chcę iść. - Dzisiaj nie. - Dlaczego nie? - Ty mi powiedz dlaczego? - Bo biegałem po sklepie? - Zgadłeś. - Przepraszam. Daj mi jeszcze jedną szansę. - Będziesz miał jeszcze wiele szans. Billy dzisiaj idę sama. Aby rozwiązać problem:

Krok 1: Porozmawiaj o dziecięcych odczuciach i potrzebach.

 Krok 2: Porozmawiaj o twoich uczuciach i potrzebach.

Krok 3: Wspólnie zastanówcie się nad znalezieniem obopólnie korzystnego rozwiązania.

Krok 4: Wypisz wszystkie pomysły bez oceniania ich.

Krok 5: Zadecyduj, który pomysł ci się podoba, który nie, a który planujesz wprowadzić w życie.

Krok 1: Porozmawiaj o dziecięcych odczuciach i potrzebach. - Myślałem o ty, że pewnie niełatwo ci opuszczać kolegów, kiedy dobrze się bawicie. – Acha

 Krok 2: Porozmawiaj o twoich uczuciach i potrzebach. - Z drugiej strony martwię się, kiedy się spóźniasz.

 Krok 3: Wspólnie zastanówcie się nad znalezieniem obopólnie korzystnego rozwiązania. - Zastanówmy się razem i zobaczymy, czy uda nam się znaleźć jakiś pomysł dobry dla nas obojga.

Krok 4: Wypisz wszystkie pomysły bez oceniania ich. - Przyjdę do domu o 18:30, a ty nie będziesz się niepokoić. - Zapiszę to. Co jeszcze?

 Krok 5: Zadecyduj, który pomysł ci się podoba, który nie, a który planujesz wprowadzić w życie. - A teraz spójrzmy na naszą listę i zobaczymy, co chcemy skreślić, a co zostawić. - Skreśl to, gdzie przychodzisz po mnie.

Aby zachęcić dziecko do samodzielności:

1. Pozwól dziecku dokonać wyboru.

2. Okaż szacunek dla dziecięcych zmagań.

3. Nie zadawaj zbyt wielu pytań.

4. Nie śpiesz się z dawaniem odpowiedzi.

 5. Zachęć dziecko do korzystania z cudzych doświadczeń.

6. Nie odbieraj nadziei.

1. Pozwól dziecku dokonać wyboru.

  • „Co ci bardziej odpowiada? Ćwiczenie przed czy po południu?
  • „Za pięć minut wychodzimy. Czy chcesz jeszcze raz zjechać, czy pohuśtać się?”

TE MOŻLIWOŚCI WYBORU DAJĄ DZIECKU KORZYSTNĄ SPOSOBNOŚĆ PODEJMOWANIA DECYZJI. KIEDY SIĘ JEST DOROSŁYM, TRUDNO PODEJMOWAĆ DECYZJE O KARIERZE, STYLU ŻYCIA, NIE MAJĄC DOŚĆ DOŚWIADCZENIA W WYPOWIADANIU WŁASNYCH SĄDÓW.

2. Okaż szacunek dla dziecięcych zmagań

. • „Wiązanie sznurowadeł wymaga dużej zręczności palców”.

  • „Dodawanie ułamków jest skomplikowane. Nie jest łatwo znaleźć wspólny mianownik”.

 KIEDY DZIECIĘCE WYSIŁKI SĄ DOCENIANE, ZBIERA ONO W SOBIE ODWAGĘ DO SAMODZIELNEGO POKONANIA PRZESZKÓD.

3. Nie zadawaj zbyt wielu pytań.

  • „Cześć, cieszę się, że już jesteś”.
  • „Witaj w domu!”

ZADAWANIE ZBYT WIELU PYTAŃ MOŻE BYĆ POTRAKTOWANE JAKO WTARGNIĘCIE W ŻYCIE OSOBISTE. DZIECI BĘDĄ MÓWIŁY SAME TO, CO CHCĄ POWIEDZIEĆ I O CZYM CHCĄ.

4. Nie śpiesz się z dawaniem odpowiedzi. - Tato, skąd bierze się deszcz? - To interesujące pytanie. Jak myślisz?

KIEDY DZIECI ZADAJĄ PYTANIA, NALEŻY DAĆ IM SZANSĘ, ABY NAJPIERW SAME ZNALAZŁY ODPOWIEDŹ.

5. Zachęć dziecko do korzystania z cudzych doświadczeń. - Mamo, czy znalazłaś już dla mnie nauczyciela gry na gitarze? - Ciągle dopytuję się. Mam zamiar zapytać też w szkole. Może kogoś polecą.

CHCEMY, ABY DZIECI WIEDZIAŁY, ŻE NIE SĄ ZUPEŁNIE OD NAS ZALEŻNE. ŚWIAT POZA DOMEM, INNA OSOBA DOROSŁA, SZKOŁA, STARSZE DZIECKO – MOGĄ POMÓC PRZY ROZWIĄZYWANIU PROBLEMÓW.

6. Nie odbieraj nadziei.

ZAMIAST: - Chcę podjąć pracę opiekunki do dziecka. - Jesteś zbyt młoda. Nikt cię nie przyjmie.

NIE ODBIERAJ NADZIEI: - Chcę podjąć pracę opiekunki do dziecka. - Myślisz, że mogłabyś pracować jako opiekunka? Opowiedz mi o tym.

PRÓBUJĄC ZABEZPIECZYĆ DZIECI PRZED PORAŻKĄ, POZBAWIAMY JE NADZIEI, DĄŻEŃ, MARZEŃ, A CZASAMI – ZREALIZOWANIA PLANÓW. POCHWAŁY I SAMOOCENA

Zamiast chwalić:

1. Opisz, co widzisz. „Widzę czystą podłogę, zaścielone łóżko, książki równo ułożone na półce”.

2. Opisz, co czujesz. „Przyjemnie wejść do takiego pokoju”.

3. Podsumuj godne pochwały zachowanie dziecka słowami: „Uporządkowałeś ołówki, kredki i pióra i ułożyłeś w oddzielnych pudełkach. To się nazwa porządek”.

Uwalnianie dzieci od grania ról Jeżeli określasz dziecko mianem „półgłówka” itp. może ono zacząć tak myśleć o sobie. Jeżeli twierdzisz, że twoje dziecko jest złośliwe, jest szansa, że będzie chciało ci pokazać, jak bardzo potrafi być złośliwe. Trzeba za wszelką cenę unikać przyczepiania dziecku etykietki.

Aby uwolnić dzieci od grania określonych ról:

 1. Wykorzystaj okazję pokazania dziecku, ze nie jest tym, za kogo się uważa.

 2. Stwórz sytuację, w której dziecko spojrzy na siebie inaczej.

3. Pozwól dziecku „podsłuchać”, gdy mówi się o nim pozytywnie.

4. Zademonstruj zachowanie godne naśladowania.

 5. W szczególnych momentach bądź dla dziecka skarbnicą wiedzy.

 6. Kiedy dziecko postępuje według starych nawyków, wyraź swoje uczucia lub swoje oczekiwania.

 

W kalendarzu jest wiele dni wesołych i świątecznych, ale są i takie, które zmuszają nas do powagi, zadumy, a także i radości, jaką niosą ze sobą. Jednym z takich świąt są Święta Wielkanocne. Właśnie z tej okazji w dniu dzisiejszym w naszym przedszkolu, odbyło się uroczyste śniadanie wielkanocne. Na świątecznym stole nie mogło zabraknąć jajka, szyneczki, bab, babeczek, świątecznych ciasteczek oraz stroików z bazi i bukszpanu. Śniadanie zostało rozpoczęte złożeniem życzeń świątecznych, a następnie zasiedliśmy do pięknie zastawionego stołu. Ten dzień miał wyjątkowy charakter, również dlatego, że do naszych przedszkolaków przybył wielkanocny Zajączek. Dzieci z radością przywitały gościa, który obdarował ich pachnącymi mydełkami oraz słodyczami. Wizyta tak miłego gościa wprowadziła dzieci w czas radosnego oczekiwania Świąt Wielkanocnych oraz dostarczyła wielu miłych przeżyć.

12 kwietnia w naszym przedszkolu odbyło się rozdanie nagród w konkursie plastycznym zorganizowanym przez Radę Rodziców naszego przedszkola pt. „Panna Marzanna”
W konkursie nagrody zdobyli:
Skrzaty: Lilianna W. Kacper K. Wojciech B.
Misie: Aleksandra C. Anastazja S. Agata M.
Ekoludki: Marta K. Marcelina C. Kaja M.
Słoneczka: Miłosz K. Lila P Paulina W.
Elfy: Hanna M. Kinga K. Hanna S.
Motylki: Emilia N. Emilia B. Oliwia K.
Jeżyki: Maja K. Dominika W. Hanna P.
Kotki: Sabrina M. Zuzanna P. Antonina S.
Biedronki: Aleksandra B. Kaja S. Kamila K.
 
06.04.2022 r nasze przedszkolaki brały udział w konkursie tanecznym: XVI Radliński Festiwal Najmłodszych
MAŁA POLECZKA "BUJAMY W OBŁOKACH" w którym zespół z grupy Ekoludki zdobył wyróżnienie!! Bardzo się cieszymy i życzymy dalszych sukcesów.

W poniedziałek 21 marca, dzieci z wszystkich grup uroczyście powitały nową porę roku - Wiosnę. Uroczystości powitania Wiosny rozpoczęły się przede wszystkim od poznania zwyczajów związanych z pożegnaniem zimy i powitaniem wiosny, a także od konkursów, tańców, zabaw i piosenek. Mimo wielu atrakcji najbardziej oczekiwaną częścią dnia było spotkanie się wszystkich przedszkolaków w sali gimnastycznej gdzie wspólnie odśpiewaliśmy piosenkę „Maszeruje wiosna” , jak również każda z grup zaprezentowała swoją wcześniej wykonaną Marzannę oraz gaika-maika . Następnie dzieci udały się na spacer, podczas którego poszukiwały pierwszych zwiastunów wiosny oraz dumnie prezentowały swoje piękne, kolorowe i bardzo oryginalne Marzanny. Dzieci powróciły do przedszkola z nadzieją, że upragniona wiosna na dobre pozostanie z nami i zazieleni łąki, drzewa, trawy.

W ubiegłym tygodniu nasz plac zabaw wzbogacił się o dwie nowe, nietypowe konstrukcje: altanę i tunel. Nietypowość tych budowli polega na tym, że są one zbudowane z wierzby wiciowej, nazywanej także wierzbą energetyczną. To ekologiczne rozwiązanie jakim jest rosnąca i zazieleniająca się budowla z wierzby nada naszemu przedszkolnemu ogrodowi charakteru oraz odmieni i uatrakcyjni jego przestrzeń. Budowle z wierzby będą dla dzieci miejscem zabawy i odpoczynku, dadzą możliwość obserwacji zmienności przyrody, miły cień latem, a także będą chronić przed hałasem. Pomysłodawcą powstania żywej altany było grono pedagogiczne, które również zajęło się montażem, zaś zakup materiałów do wykonania altany wsparła finansowo Rada Rodziców.

Na początku marca dzieci z grup najstarszych wzięły udział w warsztatach regionalnych pt. "Szkubaczki" w Centrum Edukacji Regionalnej w Osinach. Udział w warsztatach pozwolił przedszkolakom poznać tradycje i zwyczaje kultywowane dawniej w naszych śląskich domach. Dzieci miały okazję nabyć umiejętność szkubania pierza, dowiedzieć się czemu kiedyś służyło gęsie skrzydło, a także ułożyć się w pierzynach wypełnionych pierzem. Jednak największą radość sprawiło naszym milusińskim pisanie gęsim piórem. Wycieczka ta została sfinansowana przez Urząd Gminy w Marklowicach i
dostarczyła naszym przedszkolakom wielu pozytywnych przeżyć.

Bal karnawałowy dla przedszkolaków to dzień niezwykły, często wyczekiwany przez wiele tygodni. Jest atrakcją bardzo lubianą przez dzieci, dostarczającą im wielu przeżyć i radości. Tak też było w naszym przedszkolu w dniu dzisiejszym. Już od rana w przedszkolu pojawiały się kolorowe postacie. Dzieci przebrane były za bohaterów znanych bajek, można było spotkać: wróżki, królewny, księżniczki, motylki, gąsienice, rycerzy, piratów, pajacyków, policjantów, Spider-Mana, Batmana, ... nie sposób zliczyć i wymienić tych wszystkich postaci. Przebierańcy świetnie się bawili uczestnicząc we wspólnych zabawach. Na sali podczas pląsów robiło się kolorowo, wszyscy bawili się wesoło, uśmiech nie znikał z twarzy mimo chwilowego zmęczenia. Bal umożliwił dzieciom i wychowawcom spędzenie czasu w miłej atmosferze. Wspólna zabawa przyniosła wiele radości naszym wychowankom, co było głównym celem tego balu. Kiedy czas zabawy dobiegł końca dzieci z żalem opuszczały balową salę. Szkoda, że następny bal dopiero za rok.

Lilianna Wolanin z grupy Skrzaty otrzymała wyróżnienie w ogólnopolskim konkursie plastycznym "Zima za oknem" Organizowanym przez Przedszkole Niepubliczne Zielona Zatoka w Gostyniu.

 
 Gratulujemy!
 
Przedszkole Akademia Wyobraźni w Marklowicach informuje, że wszystkie dzieci, których wnioski złożono w terminie, zostały zakwalifikowane na rok szkolny 2022/2023 r.
W związku z tym do 7 marca u intendenta przedszkola należy podpisać wolę przyjęcia dziecka do przedszkola. Niepodpisanie jej wiąże się z rezygnacją miejsca w naszej placówce.

WARTO PRZECZYTAĆ

CO UŁATWIA  A CO UTRUDNIA ROZWÓJ MOWY DZIECKA

 

        Mowa nie jest umiejętnością wrodzoną, dziecko przyswaja sobie ją od najbliższego otoczenia drogą naśladownictwa. Wielokrotnie powtarzane przez rodziców nazwy przedmiotów, znajdujących się w otoczeniu dziecka, zostawiają słuchowe ślady w jego mózgu. Dziecko, usłyszawszy potem daną nazwę, potrafi sobie wyobrazić przedmiot, do którego ona się odnosi, czyli potrafi zrozumieć znaczenie słowa, a z czasem potrafi również nazwać przedmiot. Rozwój mowy postępuje równolegle z rozwojem motoryki narządów artykulacyjnych. Mowa wytwarza się dzięki skoordynowanej aktywności muskulatury języka, warg, gardła itp. Do rozwoju i koordynacji poszczególnych części aparatu artykulacyjnego potrzebny jest czas i aktywne ćwiczenia. Nauka prawidłowej wymowy jednym dzieciom przychodzi z łatwością, inne mają z tym duże problemy. Istnieje wiele czynników, które mogą ułatwić lub utrudnić rozwój mowy dziecka. Oto niektore z nich:

  • SMOCZEK:

Maluch rodzi się z bardzo silnym odruchem ssania wygasającym około 6 miesiąca życia. Jeżeli dziecko nie jest karmione piersią odruch ssania zaspokaja ssąc swoje palce, piąstki, kawałek pieluszki czy ubrania albo właśnie smoczek. Używanie smoczka niesie ze sobą wiele przykrych konsekwencji, ponieważ może wykrzywiać zgryz, powodować trudności                 w karmieniu naturalnym (inny sposób ssania), opóźniać rozwój mowy (trudno jest mówić mając ciągle zatkane usta) i zaburzać artykulację (rozleniwia język – przyciśnięty ku dołowi). Dlatego pamiętajmy, żeby jak najwcześniej odstawić smoczek, zgodnie z wygasającym odruchem ssania w połowie 1 r. ż dziecka.

  • MIĘKKIE JEDZENIE:

Ważne, żeby zacząć jak najszybciej wprowadzać do diety dziecka stałe pokarmy, a nie zblendowane papki czy słoiczki. Maluch powinien uczyć się gryźć. Nawet jeżeli nie ma jeszcze zębów, świetnie poradzi sobie z chrupkami kukurydzianymi trenując w ten sposób swoje artykulatory. Świetną gimnastyką dla buzi i języka jest gryzienie skórki od chleba.

  • ZMIĘKCZANIE WYRAZÓW:

Nie zdrabniaj słów mówiąc do dziecka. Jak maluch ma się nauczyć mówić prawidłowo, kiedy słyszy zły wzorzec mowy? Dziecko to mały człowiek. Zatem mów do dziecka używając poprawnej i wyraźnej mowy.

  • KUBEK NIEKAPEK:

Niekapek rozleniwia mięśnie ust i uwstecznia malucha, który powinien pożegnać się już           z piciem z butelki i odruchem ssania. Niekapki często podawane są dzieciom przez wiele lat jako jedyny „kubek” do picia. Często takie zachowanie prowadzi do wad wymowy.  Czym zastąpić niekapek?  Najlepiej zwykłą szklanką/kubkiem lub kubkiem ze słomką. Dlatego picie przez wszelkiego rodzaju cienkie rurki jest również świetnym ćwiczeniem logopedycznym       i pobudza mięśnie ust.

  • MÓWMY, MÓWMY I JESZCZE RAZ MÓWMY:

Zalewajmy dzieci mową już od urodzenia. Używajmy rozwiniętej mowy i wielu słów. Mówmy o wszystkim, co nas otacza. Opowiadajmy o świecie. O tym, co właśnie robimy, co widzimy. Mimo, że przed noworodkiem jeszcze daleka droga do wypowiadania pierwszych słów, to      w mózgu maluszka wszystko się koduje i kiedyś na pewno zaprocentuje.

  • CZYTAJMY DZIECIOM:

Ponieważ czytanie książek to jeden z najlepszych i najprzyjemniejszych sposobów na poszerzenie zasobu słownictwa malucha, rozwinięcie jego wyobraźni i osobowości. Tak więc – starajmy się robić to jak najczęściej.

  • GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA:

Róbcie miny, naśladujcie zwierzęta, dmuchajcie na piórka ,bańki, pileczki itp.

  • WYSOKA TECHNOLOGIA:

Oglądanie „ruchomego obrazu” w tv, tablecie, smartfonie, komputerze bardzo opóźnia rozwój mowy dziecka.

DLACZEGO OGLĄDANIE BAJEK OPÓŹNIA ROZWÓJ MOWY?

        Obecnie kontakt dziecka z mediami rozpoczyna się bardzo wcześnie, a każda godzina spędzona w obecności włączonego telewizora oznacza, że rodzice mniej mówią do swoich małych dzieci, a te w rezultacie rzadziej gaworzą i później uczą się mówić. Zdaniem specjalistów dzieci przed ukończeniem drugiego roku życia w ogóle nie powinny mieć styczności z telewizorem ani oglądać bajek na tablecie, smartfonie itp.

Za naukę języka odpowiedzialna jest lewa półkula mózgu. Szybko zmieniające się obrazy         i wszechobecne reklamy aktywują prawą półkulę, jednocześnie hamując działanie lewej, co skutkuje zaburzeniami w rozwoju mowy. Dziecko nadmiernie skupia się na obrazie, a nie na dźwięku czy dialogu bohaterów.

WARTO ZATEM W MIARĘ MOŻLIWOŚCI ZREZYGNOWAĆ Z TEJ FORMY SPĘDZANIA WOLNEGO CZASU I OGRANICZYĆ MAŁEMU DZIECKU DOSTĘP DO TELEWIZJI, SMARTFONA CZY KOMPUTERA. PO PROSTU BAWMY SIĘ Z NASZYMI DZIEĆMI. BĄDŹMY Z NIMI A NIE OBOK NICH.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    

SP2 w Marklowicach zorganizowała Gminny Konkurs Bożonarodzeniowy "Projekt świątecznego swetra" w którym nasze przedszkolaki zdobyli:
Jan Hojka I miejsce
Emilia Musioł II miejsce
Laura Brych III miejsce
Tymoteusz Koch wyróżnienie
Konkurs zorganizowany był dla dzieci 6 letnich.
Gratulujemy!!

Nasza placówka otrzymała podziękowanie za udział w pierwszej lekcji  ogólnopolskiej akcji edukacyjnej: #DzieciUcząRodziców., której celem jest zwiększenie świadomości o otaczającym świecie, a także zachęcenie do rozmów z rodzicami na tematy poruszane podczas zajęć. 

Na pierwszych zajęciach dzieci poznały i utrwaliły zasady bezpieczeństwa, o których zawsze warto pamiętać, m.in. kiedy i gdzie można przechodzić przez ulicę; uczyły się numerów alarmowych, które mogą okazać się potrzebne w życiu; dopasowywały też numery alarmowe do poszczególnych zawodów, a także oglądały zdjęcia pojazdów służb ratunkowych. Dzieci dowiedziały się dlaczego warto nosić odblaski, gdy na dworze robi się ciemno i wykonały wraz z rodzicami powierzone im zadanie.