- Szczegóły
- j.hodzinska
- Kategoria: Aktualności
Mały Miś w Świecie Wielkiej Literatury to projekt czytelniczy, który podbił serca przedszkolaków w całej Polsce. Celem głównym projektu jest rozwijanie i promowanie czytelnictwa we współpracy ze żłobkami, przedszkolami, szkołami podstawowymi, szkołami specjalnymi, szkolnymi świetlicami, bibliotekami szkolnymi w całej Polsce i za granicą
- Szczegóły
- j.hodzinska
- Kategoria: Aktualności
Nasza placówka przyłączyła się do realizaji programu ekologicznego Eko-ludek. Jest to ogólnopolski Projekt Edukacyjny, który jest zwróceniem uwagi na potrzebę budowania świadomości obowiązku dbania środowisko w jakim żyjemy. Kształtowanie właściwej postawy należy rozpocząć od najmłodszych lat, bowiem świadomość człowieka kształtuje się przez całe życie, jednak jej podstawy każdy zdobywa w dzieciństwie i młodości, kiedy jest wrażliwy na wszystko co go otacza.
- Szczegóły
- j.hodzinska
- Kategoria: Aktualności
Nasze przedszkole przyłączyło się do 28 Akcji Sprzątanie Świata –„Posprzątajmy Polskę, wszędzie, wzdłuż i wszerz, z tych wczorajszych śmieci, z tych jutrzejszych też!”. Jest to międzynarodowa kampania odbywająca się na całym świecie w trzeci weekend września. Polega na zbiorowym sprzątaniu śmieci zalegających poza miejscami przeznaczonymi do ich składowania. Jej celem jest wzrost świadomości ekologicznej.
Wszystkie grupy bardzo aktywnie uczestniczyły w akcji. Przedszkolaki zaopatrzeni w jednorazowe rękawiczki, worki na śmieci wyruszyli spod budynku przedszkola i zajęli się oczyszczaniem przydzielonego im terenu. Oczywiście nie mogło zabraknąć pogadanek, zajęć dydaktycznych a także stworzeniu plakatów zachęcających do troski o naszą planetę.
Brawo jesteśmy z Was dumni!
- Szczegóły
- j.hodzinska
- Kategoria: Aktualności
15 września w naszym przedszkolu obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Kropki. Tego dnia, bez wyjątku, nasze ubrania wypełnione były kolorowymi kropkami. Na zajęciach uważnie wysłuchaliśmy opowiadania, jak to zwyczajna kropka zmieniła świat małej dziewczynki o imieniu Vashti. Historia ta uświadomiła przedszkolakom, że każdy z nas ma jakieś ukryte zdolności, talenty, które gdzieś tam drzemią głęboko i czekają na nasze odkrycie. W tym dniu, również dostrzegaliśmy kropki tam, gdzie wcześniej nikt na nie, nie zwracał uwagi. Okazało się, że kropki towarzyszą nam w codziennym życiu. Są na skrzydełkach biedronki, zdobią kapelusz muchomora, a także pojawiają się na końcu zdania. Wspólnie bawiliśmy się z kropką, skakaliśmy po kropkach, tańczyliśmy z kropkami jak również z kropek powstały piękne prace plastyczne. Cały dzień wypełniony był zabawami inspirowanymi kropką. Dużym powodzeniem cieszyła się "FotoBudka" , w której wykonano wiele zabawnych zdjęć.
- Szczegóły
- j.hodzinska
- Kategoria: Aktualności
WAKACJE 2021 Wakacje wakacjami ale nasze mądre i radosne przedszkolaki, zawsze ciekawe nowej wiedzy i doświadczeń odkrywają owady w naszym przedszkolnym ogrodzie i warzywniaku. Podglądamy skarby przyrody, zadziwiamy się, świetnie bawimy i mamy radosne minki:-) Kochani Rodzice i Dziadkowie - pracujcie spokojnie a my tu mamy się doskonale !!! Wasze pociechy Kto dostrzeże pszczółki ????
- Szczegóły
- j.hodzinska
- Kategoria: Aktualności
Warto przeczytać:
Najczęściej występujące wady wymowy u dzieci w wieku przedszkolnym
Mowa nie jest umiejętnością wrodzoną, dziecko przyswaja sobie ją od najbliższego otoczenia drogą naśladownictwa. Wielokrotnie powtarzane przez rodziców nazwy przedmiotów, znajdujących się w otoczeniu dziecka, zostawiają słuchowe ślady w jego mózgu. Dziecko, usłyszawszy potem daną nazwę, potrafi sobie wyobrazić przedmiot, do którego ona się odnosi, czyli potrafi zrozumieć znaczenie słowa, a z czasem potrafi również nazwać przedmiot. Rozwój mowy postępuje równolegle z rozwojem motoryki narządów artykulacyjnych. Mowa wytwarza się dzięki skoordynowanej aktywności muskulatury języka, warg, gardła itp. Do rozwoju i koordynacji poszczególnych części aparatu artykulacyjnego potrzebny jest czas i aktywne ćwiczenia.
Wady wymowy kojarzą nam się najczęściej z tym, że dziecko nie potrafi wymawiać określonych głosek, przez co mowa staje się zniekształcona, czasem niezrozumiała. Wady wymowy, mogą wynikać również z nieprawidłowego ułożenia warg i języka podczas artykulacji.
Nauka prawidłowej wymowy jednym dzieciom przychodzi z łatwością, inne mają z tym duże problemy. Profilaktyka wad wymowy jest ściśle związana w umiejętnością prawidłowego ssania, odgryzania, żucia i przełykania. Wiąże się również z możliwościami poznawczymi dziecka.
Jeżeli dziecko nie zaczyna mówić lub jego mowa jest niezrozumiała (dziecko mówi po swojemu – swoim językiem) budzi to nasz niepokój. Należy jednak pamiętać o tym, że głoski, tak jak inne umiejętności motoryczne, pojawiają się etapami, w określonej kolejności.
Kolejność pojawiania się głosek:
do końca 1 roku – /p, b, m, pi, bi, mi/
ok. 1 – 2 – /ś, ź, ć, dź oraz ń, j/
ok. 1,5 – 2,5 – /k, g, ch, ki, gi, chi/
ok. 2 – 2,5 – /f, w, fi, wi/
ok. 2,5 – 3,5 – /l/
ok. 3 – 4,5 -/s, z, c,dz/
ok. 4,5 – 6 – /r/
ok. 5 – 6(7) – /sz, ż, cz, dż/
Oczywiście są to ramy ogólne i odstępstwa od tej kolejności zdarzają się dość często, ale dzięki takiemu usystematyzowaniu głosek, możliwa jest ocena dziecka pod względem artykulacyjnym.
Przykłady:
Jeśli dziecko 4-letnie, nie wypowiada głoski /r/, a w zamian mówi /l/, to nie jest to jeszcze wada wymowy, natomiast jeśli wymawia zamiast /r/ głoskę zniekształconą, czyli np. /r/ tylnojęzykowe, tzw. „francuskie”, to jest to już wada wymowy.
Jeśli trzylatek nie wypowiada głosek /sz,ż,cz,dż/ i zastępuje je głoskami /s,z,c,dz/ (mówi safa, zaba, scotka), to nie jest to wada wymowy, jeśli zaś wypowiada głoski /s,z,c,dz/ wpychając język między zęby, to jest to wada wymowy.
Najczęstsze wady wymowy:
SEPLENIENIE – nieprawidłowa artykulacja głosek /s,z,c,dz/, /ś,ź,ć,dź/, /sz,ż,cz,dż/, najczęstszym zaburzeniem w obrębie tych głosek jest seplenienie międzyzębowe, polegające na artykulacji głosek z wsuniętym między zęby językiem, może to dotyczyć również głosek /t,d,n/.
ROTACYZM – nieprawidłowa artykulacja głoski /r/, zamienianie jej na głoskę /l/ lub /j/, lub pomijanie głoski /r/ w wymowie. Najczęstszym zaburzeniem w realizacji głoski /r/ jest wymawianie tylnojęzykowe, tzw. „francuskie r” oraz jednouderzeniowe – bez wibracji języka.
KAPPACYZM I GAMMACYZM – nieprawidłowa realizacja głosek /k,g/, zamienianych najczęściej na /t,d/.
LAMBDACYZM – nieprawidłowa artykulacja głoski /l/, najczęściej zamieniana na /j/, lub pomijana w wymowie;
DYSLALIA WIELORAKA – zaburzenie polegające na występowaniu jednocześnie kilku wad wymowy. W takiej sytuacji mowa dziecka jest bełkotliwa, niezrozumiała dla otoczenia, gdyż ilość zaburzanych głosek jest tak duża, że wyrazy nie przypominają swojego prawidłowego brzmienia.
JĄKANIE – jest to niepłynność mowy, która pojawia się wraz z rozwojem mowy dziecka (dziecko jąka się odkąd zaczęło mówić), albo w trakcie rozwoju mowy(mówiło prawidłowo i zaczęło się jąkać). Zdarza się, że dziecko w wieku przedszkolnym zaczyna się zacinać, jąkać i nagle to zaburzenie mija samoistnie bez żadnej interwencji. W takim przypadku mówimy o „rozwojowej niepłynności mówienia” lub o „jąkaniu fizjologicznym”. Wynika ono z tego, że dochodzi do nagłego skoku w tempie rozwoju mowy, dziecko chce dużo powiedzieć, a możliwości poznawcze i artykulacyjne mu na to nie pozwalają. Najczęściej takie zaburzenie mija po ok. pół roku. Jeśli proces ten przedłuża się i dziecko ma coraz większe trudności z płynnym mówieniem, mówimy wówczas o jąkaniu wczesnodziecięcym, które wymaga terapii.
RYNOLALIA – inaczej nosowanie, polega na tym, że wymowa ma pogłos nosowy. Dziecko wymawia głoski prawidłowo, a mimo to mowa nie jest w pełni zrozumiała, gdyż mowa nie jest kierowana z ust, tylko przez nos. Najczęstsze przyczyny rynolalii to: przerośnięty trzeci migdał, polipy w nosie, rozszczep podniebienia w tym również rozszczep podśluzówkowy, krzywa przegroda nosowa, częste, nawracające infekcje górnych dróg oddechowych.
Często spotykamy się z pytaniem, kiedy należy zgłosić się z dzieckiem do logopedy. Otóż należy zgłosić się zawsze, gdy mamy wątpliwości dotyczące artykulacji dziecka. Logopeda dokona diagnozy i wyjaśni mechanizmy wpływające na zaburzenia w rozwoju prawidłowej artykulacji, oceni etap rozwoju mowy, określi rodzaj wady wymowy i da wskazania do terapii, lub też rozwieje nasze wątpliwości.
- Szczegóły
- j.hodzinska
- Kategoria: Aktualności
Laureatem Ogólnopolskiego konkursu plastycznego "Kolorowy świat przyrodą malowany"organizowanym przez Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 4 w Rybniku została Jowita Musioł z grupy Kotki, która otrzymała wyróżnienie.
Gratulujemy !
- Szczegóły
- j.hodzinska
- Kategoria: Aktualności
Mamy zaszczyt ogłosić zwycięstwo I miejsca Hanny Mendzik z grupy Elfy w konkursie plastycznym "Na wiosennej łące" organizowanym przez Przedszkole w Niedrewicy Kościelnej oraz II miejsce w konkursie recytatorskim "Wesołe wierszyki, recytują Smyki" organizowanym przez Miejskie Przedszkole nr 34 im. Kubusia Puchatka i jego Pzyjaciół z oddziałami integracyjnymi w Płocku.
Gratulujemy!!
- Szczegóły
- j.hodzinska
- Kategoria: Aktualności
Nasze przedszkole kolejny raz zostało laureatem I-szej edycji II - go cyklu Konkursu Ekologicznego "Edukujemy - Pomagamy" Grupa "Konkurujemy" w zbiórce baterii firmy Reba.
W nagrodę otrzymaliśmy wspaniałe książki, które posłużą naszym przedszkolakom w edukacji przyrodniczej.
Reba to Organizacja Odzysku S.A. jest spółką wyspecjalizowaną w tworzeniu systemu zbiórki i odzysku baterii oraz akumulatorów przenośnych, została założona przez największych producentów baterii obecnych na polskim rynku.
Dziękujemy wszystkim wspierającym nasze ekologiczne akcje i zachęcamy dalej do zbierania baterii !!
- Szczegóły
- j.hodzinska
- Kategoria: Aktualności
W naszym przedszkolu 1 czerwca odbyły się rozgrywki szachowe "Złapmy Lwa" między grupami najstarszymi. Wspaniała gra i zabawa zakończyła się nagrodami głównymi dla wszyskich grup. Nagrody ufundował Urząd Gminy Marklowice.
Gratulujemy!!
- Szczegóły
- j.hodzinska
- Kategoria: Aktualności
- W Ogólnopolskim Konkursie plastycznym „Wiosenny Pejzaż mojej miejscowości” organizowanym przez Przedszkole Akademia Wyobraźni w Marklowicach nagrody zdobyli:
Kategoria dzieci 3 letnich:
- Marta Kotula nagroda główna Ekoludki
- Hanna Pieczka nagroda główna Ekoludki
Kategoria dzieci 4 letnich
- Hanna Mendzik nagroda główna Elfy
- Kinga Krypczyk nagroda główna Elfy
Kategoria dzieci 6 letnich
- Lilianna Kuśka – nagroda główna Misie
Gratulujemy!!
- Szczegóły
- j.hodzinska
- Kategoria: Aktualności
W 1 Regionalnym Konkursie Gwary Śląskiej "PO NASZYMU" zorganizowanym przez Przedszkole Publiczne nr 21 w Jastrzębiu Zdroju oraz Przedszkole Publiczne im. Przyjaciół Kubusia Puchatka w Gołkowicach nagrody zdobyły:
Kategoria dzieci 3-4l
Hanna Mendzik II miejsce – grupa Elfy
Kategoria dzieci 5-6l
Kaja Iskra – wyróżnienie – grupa Misie
GRATULUJEMY!!
- Szczegóły
- j.hodzinska
- Kategoria: Aktualności
Dziś w przedszkolu wszystkie dzieci spotkała niezwykła niespodzianka. Gościliśmy kierowców firmy SACHS TRANS, którzy przyjechali do nas TIRAMI. Każde chętne dziecko miało okazję usiąść za kierownicą, zobaczyć kabinę tira od środka, a także użyć klaksona. Pokaz ten okazał się być wielką atrakcją dla wszystkich przedszkolaków. Na zakończenie każdy otrzymał niespodziankę. Dziękujemy FIRMIE TRANSPORTOWEJ SACHS TRANS za ogrom wrażen.
Strona 9 z 12