WAKACJE 2021 Wakacje wakacjami ale nasze mądre i radosne przedszkolaki, zawsze ciekawe nowej wiedzy i doświadczeń odkrywają owady w naszym przedszkolnym ogrodzie i warzywniaku??????. Podglądamy skarby przyrody, zadziwiamy się, świetnie bawimy i mamy radosne minki:-) Kochani Rodzice i Dziadkowie - pracujcie spokojnie a my tu mamy się doskonale !!! Wasze pociechy Kto dostrzeże pszczółki ????????

Warto przeczytać:

Najczęściej występujące wady wymowy u dzieci w wieku przedszkolnym

            Mowa nie jest umiejętnością wrodzoną, dziecko przyswaja sobie ją od najbliższego otoczenia drogą naśladownictwa. Wielokrotnie powtarzane przez rodziców nazwy przedmiotów, znajdujących się w otoczeniu dziecka, zostawiają słuchowe ślady w jego mózgu. Dziecko, usłyszawszy potem daną nazwę, potrafi sobie wyobrazić przedmiot, do którego ona się odnosi, czyli potrafi zrozumieć znaczenie słowa, a z czasem potrafi również nazwać przedmiot. Rozwój mowy postępuje równolegle z rozwojem motoryki narządów artykulacyjnych. Mowa wytwarza się dzięki skoordynowanej aktywności muskulatury języka, warg, gardła itp. Do rozwoju i koordynacji poszczególnych części aparatu artykulacyjnego potrzebny jest czas i aktywne ćwiczenia.

Wady wymowy kojarzą nam się najczęściej z tym, że dziecko nie potrafi wymawiać określonych głosek, przez co mowa staje się zniekształcona, czasem niezrozumiała. Wady wymowy, mogą wynikać również z nieprawidłowego ułożenia warg i języka podczas artykulacji.

Nauka prawidłowej wymowy jednym dzieciom przychodzi z łatwością, inne mają z tym duże problemy. Profilaktyka wad wymowy jest ściśle związana w umiejętnością prawidłowego ssania, odgryzania, żucia i przełykania. Wiąże się również z możliwościami poznawczymi dziecka.

Jeżeli dziecko nie zaczyna mówić lub jego mowa jest niezrozumiała (dziecko mówi po swojemu – swoim językiem) budzi to nasz niepokój. Należy jednak pamiętać o tym, że głoski, tak jak inne umiejętności motoryczne, pojawiają się etapami, w określonej kolejności.

Kolejność pojawiania się głosek:

do końca 1 roku – /p, b, m, pi, bi, mi/
ok. 1 – 2 – /ś, ź, ć, dź oraz ń, j/
ok. 1,5 – 2,5 – /k, g, ch, ki, gi, chi/
ok. 2 – 2,5 – /f, w, fi, wi/
ok. 2,5 – 3,5 – /l/
ok. 3 – 4,5 -/s, z, c,dz/
ok. 4,5 – 6 – /r/
ok. 5 – 6(7) – /sz, ż, cz, dż/

Oczywiście są to ramy ogólne i odstępstwa od tej kolejności zdarzają się dość często, ale dzięki takiemu usystematyzowaniu głosek, możliwa jest ocena dziecka pod względem artykulacyjnym.

Przykłady:

Jeśli dziecko 4-letnie, nie wypowiada głoski /r/, a w zamian mówi /l/, to nie jest to jeszcze wada wymowy, natomiast jeśli wymawia zamiast /r/ głoskę zniekształconą, czyli np. /r/ tylnojęzykowe, tzw. „francuskie”, to jest to już wada wymowy.

Jeśli trzylatek nie wypowiada głosek /sz,ż,cz,dż/ i zastępuje je głoskami /s,z,c,dz/ (mówi safa, zaba, scotka), to nie jest to wada wymowy, jeśli zaś wypowiada głoski /s,z,c,dz/ wpychając język między zęby, to jest to wada wymowy.

Najczęstsze wady wymowy:

SEPLENIENIE – nieprawidłowa artykulacja głosek /s,z,c,dz/, /ś,ź,ć,dź/, /sz,ż,cz,dż/, najczęstszym zaburzeniem w obrębie tych głosek jest seplenienie międzyzębowe, polegające na artykulacji głosek z wsuniętym między zęby językiem, może to dotyczyć również głosek /t,d,n/.

ROTACYZM – nieprawidłowa artykulacja głoski /r/, zamienianie jej na głoskę /l/ lub /j/, lub pomijanie głoski /r/ w wymowie. Najczęstszym zaburzeniem w realizacji głoski /r/ jest wymawianie tylnojęzykowe, tzw. „francuskie r” oraz jednouderzeniowe – bez wibracji języka.

KAPPACYZM I GAMMACYZM – nieprawidłowa realizacja głosek /k,g/, zamienianych najczęściej na /t,d/.

LAMBDACYZM – nieprawidłowa artykulacja głoski /l/, najczęściej zamieniana na /j/, lub pomijana w wymowie;

DYSLALIA WIELORAKA – zaburzenie polegające na występowaniu jednocześnie kilku wad wymowy. W takiej sytuacji mowa dziecka jest bełkotliwa, niezrozumiała dla otoczenia, gdyż ilość zaburzanych głosek jest tak duża, że wyrazy nie przypominają swojego prawidłowego brzmienia.

JĄKANIE – jest to niepłynność mowy, która pojawia się wraz z rozwojem mowy dziecka (dziecko jąka się odkąd zaczęło mówić), albo w trakcie rozwoju mowy(mówiło prawidłowo i zaczęło się jąkać). Zdarza się, że dziecko w wieku przedszkolnym zaczyna się zacinać, jąkać i nagle to zaburzenie mija samoistnie bez żadnej interwencji. W takim przypadku mówimy o „rozwojowej niepłynności mówienia” lub o „jąkaniu fizjologicznym”. Wynika ono z tego, że dochodzi do nagłego skoku w tempie rozwoju mowy, dziecko chce dużo powiedzieć, a możliwości poznawcze i artykulacyjne mu na to nie pozwalają. Najczęściej takie zaburzenie mija po ok. pół roku. Jeśli proces ten przedłuża się i dziecko ma coraz większe trudności z płynnym mówieniem, mówimy wówczas o jąkaniu wczesnodziecięcym, które wymaga terapii.

RYNOLALIA – inaczej nosowanie, polega na tym, że wymowa ma pogłos nosowy. Dziecko wymawia głoski prawidłowo, a mimo to mowa nie jest w pełni zrozumiała, gdyż mowa nie jest kierowana z ust, tylko przez nos. Najczęstsze przyczyny rynolalii to: przerośnięty trzeci migdał, polipy w nosie, rozszczep podniebienia w tym również rozszczep podśluzówkowy, krzywa przegroda nosowa, częste, nawracające infekcje górnych dróg oddechowych.

Często spotykamy się z pytaniem, kiedy należy zgłosić się z dzieckiem do logopedy. Otóż należy zgłosić się zawsze, gdy mamy wątpliwości dotyczące artykulacji dziecka. Logopeda dokona diagnozy i wyjaśni mechanizmy wpływające na zaburzenia w rozwoju prawidłowej artykulacji, oceni etap rozwoju mowy, określi rodzaj wady wymowy i da wskazania do terapii, lub też rozwieje nasze wątpliwości.

Laureatem Ogólnopolskiego konkursu plastycznego "Kolorowy świat przyrodą malowany"organizowanym przez Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 4 w Rybniku została Jowita Musioł z grupy Kotki, która otrzymała wyróżnienie. 

Gratulujemy !

Mamy zaszczyt ogłosić  zwycięstwo  I miejsca Hanny Mendzik z grupy Elfy w konkursie plastycznym "Na wiosennej łące" organizowanym przez Przedszkole w Niedrewicy Kościelnej oraz II miejsce w konkursie recytatorskim "Wesołe wierszyki, recytują Smyki" organizowanym przez Miejskie Przedszkole nr 34 im. Kubusia Puchatka i jego Pzyjaciół z oddziałami integracyjnymi w Płocku. 

Gratulujemy!!

Nasze przedszkole kolejny raz zostało laureatem  I-szej edycji II - go cyklu Konkursu Ekologicznego "Edukujemy - Pomagamy" Grupa "Konkurujemy"  w zbiórce baterii firmy Reba.

W nagrodę otrzymaliśmy wspaniałe książki, które posłużą naszym przedszkolakom w edukacji przyrodniczej. 

Reba to Organizacja Odzysku S.A. jest spółką wyspecjalizowaną w tworzeniu systemu zbiórki i odzysku baterii oraz akumulatorów przenośnych, została założona przez największych producentów baterii obecnych na polskim rynku.

Dziękujemy wszystkim wspierającym nasze ekologiczne akcje i zachęcamy dalej do zbierania baterii !!

W naszym przedszkolu 1 czerwca odbyły się rozgrywki szachowe "Złapmy Lwa" między grupami najstarszymi. Wspaniała gra i zabawa zakończyła się nagrodami głównymi dla wszyskich grup. Nagrody ufundował Urząd Gminy Marklowice.

Gratulujemy!!

  • W Ogólnopolskim Konkursie plastycznym „Wiosenny Pejzaż mojej miejscowości” organizowanym przez Przedszkole Akademia Wyobraźni w Marklowicach nagrody zdobyli:

Kategoria dzieci 3 letnich:

  • Marta Kotula nagroda główna Ekoludki
  • Hanna Pieczka nagroda główna Ekoludki

             Kategoria dzieci 4 letnich

  • Hanna Mendzik nagroda główna Elfy
  • Kinga Krypczyk nagroda główna Elfy

Kategoria dzieci 6 letnich

  • Lilianna Kuśka – nagroda główna Misie

 Gratulujemy!!

W 1 Regionalnym Konkursie Gwary Śląskiej "PO NASZYMU" zorganizowanym przez Przedszkole Publiczne nr 21 w Jastrzębiu Zdroju oraz Przedszkole Publiczne im. Przyjaciół Kubusia Puchatka w Gołkowicach nagrody zdobyły:

 

Kategoria dzieci  3-4l

Hanna Mendzik II miejsce – grupa Elfy

Kategoria dzieci 5-6l

Kaja Iskra – wyróżnienie – grupa Misie

GRATULUJEMY!!

Dziś w przedszkolu wszystkie dzieci spotkała niezwykła niespodzianka. Gościliśmy kierowców firmy SACHS TRANS, którzy przyjechali do nas TIRAMI. Każde chętne dziecko miało okazję usiąść za kierownicą, zobaczyć kabinę tira od środka, a także użyć klaksona. Pokaz ten okazał się być wielką atrakcją dla wszystkich przedszkolaków. Na zakończenie każdy otrzymał niespodziankę. Dziękujemy FIRMIE TRANSPORTOWEJ SACHS TRANS za ogrom wrażen.

Przedszkole Akademia Wyobraźni otrzymało dyplom za udział w Wojewódzkiej Akcji informacyjno-edukacyjnej Wirusoochrona 

Przedszkole Akademia Wyobraźni uzyskało certyfikat za udział w ogólnopolskiej akcji „Zdrowo i Sportowo

Nasze przedszkole brało udział w ogólnopolskiej akcji       „Zdrowo i Sportowo”, której głównym celem była aktywizacja ruchowa dzieci. Akcja ta miała również na celu uświadamianie dzieciom, jak przyjemna jest aktywność fizyczna. Pokazaliśmy przedszkolakom jak fajne jest uprawianie sportu, czy też ogólnie aktywność ruchową. Ile przynosi to radości, jak wpływa na sprawność, samopoczucie, buduje relacje z innymi członkami grupy. Akcja „Zdrowo i Sportowo”, poruszała również tematy związane z odżywianiem, odpoczynkiem, higieną i bezpieczeństwem dzieci. Nie w ilości, a w jakości zarówno ruchu, jedzenia jak i snu, tkwi klucz do zdrowia i radości.

 

 

Szanowni Państwo,

 

Od 1 kwietnia 2021 r. do 30 września 2021 r. na terenie kraju trwa Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021.

Udział w Narodowym Spisie Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021 jest obowiązkowy.

 

Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań w 2021 r. jest realizowany następującymi metodami:

  • metodą samospisu internetowego

aplikacja dostępna jest na stronie https://spis.gov.pl/,

 

  • metodą wywiadu telefonicznego, dzwoniąc na infolinię spisową obsługiwaną przez pracowników statystyki publicznej od poniedziałku do piątku od 8:00 do 18:00 pod numerem: 22 279 99 99,
  • z uwagi na epidemię wywiady bezpośrednie nie będą realizowane do odwołania.

W ramach Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań zbierane są następujące dane:

  • Charakterystyka demograficzna osób,
  • Aktywność ekonomiczna osób,
  • Poziom wykształcenia,
  • Niepełnosprawność,
  • Migracje wewnętrzne i zagraniczne,
  • Charakterystyka etniczno-kulturowa,
  • Gospodarstwa domowe i rodziny,
  • Stan i charakterystyka zasobów mieszkaniowych (mieszkania i budynki).

Osoby, które dokonały samospisu internetowego zachęcamy do udziału w „Loterii Narodowego Spis Powszechnego Ludności i Mieszkań”  https://loteria.spis.gov.pl/

Do wygrania cenne nagrody!

 

wygrane prace konkursowe

Rada Rodziców naszego przedszkola zorganizowała konkurs plastyczny pt. "Panna Marzanna" . Wszystkie grupy bardzo się przyłożyły do konkursu i licznie wzięły udział. Marzanny były wspaniałe! Dlatego każdy uczestnik otrzymał mały upominek. Jury konkursu wybrało również trzech laureatów z każdej grupy:

 ELFY * Hanna Mendzik * Hanna Sieniawska * Karol Hluchnik

KOTKI * Jowita Musioł * Hanna Okrzesik * Antonina Smyczek

EKOLUDKI * Szymon Mika * Zofia Kocjan * Kacper Komraus

BIEDRONKI * Oliwia Antończyk * Filip Derencz * Tymoteusz Reclik

JEŻYKI * Bartosz Nawrat * Zofia Stuchlik * Wojciech Bańczyk

MISIE * Anna Bisek * Julia Kossak * Lilianna Kuśka

MOTYLKI * Oliwia Kuźnik * Emilia Barteczko * Zofia Fojcik

SŁONECZKA * Gabriela Grzonka * Nadia Fojcik * Paulina Wosicka

MINIONKI * Piotr Górecki * Paulina Rduch * Milena Lisowska

GRATULUJEMY  I ŻYCZYMY DALSZYCH SUKCESÓW 

Na zdjęciu wygrane prace.

Więcej zdjęć na naszej stronie FB - zapraszamy

 

W momencie urodzenia człowiek jest w porównaniu z innymi istotami najbardziej niesamodzielny i uzależniony od pomocy otoczenia. Jednak już od pierwszych dni życia zaczyna swą konsekwentną drogę ku niezależności i pełnej autonomii. Samodzielność jest potrzebą rozwojową każdego dziecka. Poprzez podejmowanie prób i gromadzenie doświadczeń stopniowo opanowuje niezbędne w życiu umiejętności, rozwija możliwości, poznaje własną odrębność i kształtuje tożsamość.

Samodzielność jest cechą, która rozwija się etapami i przechodzi od niższych do wyższych form. Pierwsze jej oznaki pojawiają się u dziecka około pierwszego roku życia, kiedy próbuje ono pokonać trudności przy chodzeniu, spożywaniu posiłków, myciu itp. Wraz z wiekiem rozszerza się zakres działań samodzielnych, w których dziecko nie tylko nie żąda pomocy, ale i wyraża protest oraz bunt w przypadku, gdy chce się udzielić mu jej wbrew jego woli. 

Nadmiernie troskliwi dorośli pragną uchronić dzieci przed wszelkimi trudnymi sytuacjami i negatywnymi emocjami. Stąd bierze się skłonność do wyręczania przedszkolaków. Najpierw dotyczy to czynności samoobługowych, a później podobna sytuacja ma miejsce w przypadku samodzielnego poszukiwania rozwiązania własnych problemów. 

Drogi rodzicu pamiętaj że rozwijając samodzielność  dziecka wzmacniamy i wspieramy:

  • pewność siebie
  • poczucie bezpieczeństwa
  • podstawowe potrzeby: działania, samodzielności, osiągnięć
  • gromadzenie doświadczeń
  • otwartość na nowe wyzwania
  • motywację do pokonania trudności

 

Przydatne informacje dla rodziców dziecka w poszczególnych okresach rozwoju

Rodzicu 3-latka w kwestii samoobsługi najważniejszym zadaniem dla ciebie i dziecka teraz jest:

  • pożeganie ze smoczkiem
  • odpieluchowanie
  • nauka posługiwania się sztućcami
  • nauka zakładania samodzielnie ubrań, przede wszystkim butów
  • nauka czynnosci higienicznych: mycia rąk, zębów, spuszczania wody po skorzystaniu z toalety

Rodzicu 4-latka w kwestii samoobsługi najważniejszym zadaniem dla ciebie i dziecka jest:

  • nauka wydmuchiwania nosa
  • zakładanie bluzy, spodni, kurtki
  • zapinanie bluzy na zatrzaski
  • sprzątanie po posiłku, swojego pokoju, pomoc przy nakrywniu do stołu
  • próby samodzielnej kąpieli, z pomocą dorosłego
  • samodzielne podcieranie pupy

Rodzicu 5-latka w kwestii samoobsługi najaważniejszym zadaniem dla Ciebie i dziecka jest:

  • samodzielne nakrywanie do stołu
  • zapinankie guzików
  • mycię się samemu w kąpieli
  • zakładanie rajstop, szalika, rękawiczek,
  • samodzielne sprżatanie po sobie: po pracy plastycznej, po jedzeniu, po zabawie 

Rodzicu 6-latka w kwestii samoobsługi najważniejszym zadaniem dla Ciebie i dziecka jest:

  • wiązanie sznurowadeł
  • zapinanie paska
  • porządkowanie, składanie ubrań
  • przygotpowanie prostych posiłków np.kanapka
  • zamiatanie, ścieranie kurzu,rozwieszanie prania na suszarce

 

Prawidłowy rozwój mowy dziecka rządzi się swoimi prawami. Przebiega określonymi etapami, które mają swoje charakterystyczne cechy i określony czas pojawiania się. Dzieci kończąc edukację przedszkolną powinny już wymawiać wszystkie głoski, budować logiczne, poprawne pod względem gramatyki i składni zdania. Ich mowę powinien cechować właściwy akcent, rytm, melodia. Jednakże nie u wszystkich dzieci rozwój mowy przebiega harmonijnie i według przyjętych norm. Są dzieci, u których zauważamy nieprawidłowości w rozwoju mowy, jej zaburzenia. Stanowi to dla nich poważną przeszkodę w funkcjonowaniu w roli przedszkolaka, ucznia i kolegi. Często nie są w stanie sprostać społecznym, emocjonalnym, poznawczym wymaganiom, które stawia przed nimi przedszkole a później szkoła. Ta trudna sytuacja nie sprzyja ich rozwojowi.

W procesie kształtowania mowy dziecka ogromną rolę odgrywacie Wy - rodzice i najbliższe otoczenie. To Wy jesteście pierwszymi nauczycielami mowy dziecka poprzez rozmowy, wspólne zabawy, czytanie książek, czy śpiewanie piosenek.

Mowa nie jest umiejętnością wrodzoną, dziecko przyswaja sobie ją od najbliższego otoczenia drogą naśladownictwa. Wielokrotnie powtarzane przez rodziców nazwy przedmiotów, znajdujących się w otoczeniu dziecka, zostawiają słuchowe ślady w jego mózgu. Dziecko, usłyszawszy potem daną nazwę, potrafi sobie wyobrazić przedmiot, do którego ona się odnosi, czyli potrafi zrozumieć znaczenie słowa, a z czasem potrafi również nazwać przedmiot. Rozwój mowy postępuje równolegle       z rozwojem motoryki narządów artykulacyjnych. Mowa wytwarza się dzięki skoordynowanej           aktywności muskulatury języka, warg, gardła itp. Do rozwoju i koordynacji poszczególnych części aparatu artykulacyjnego potrzebny jest czas i aktywne ćwiczenia.

Rozwój mowy dziecka trwa kilka lat i w jego przebiegu wyodrębniają się pewne okresy, których czas trwania, u dziecka normalnie rozwijającego się, można w przybliżeniu określić w sposób następujący:

  • okres melodii (0-1 r. ż.),
  • okres wyrazu (1-2 r. ż.),
  • okres zdania (2-3 r. ż.),
  • okres swoistej mowy dziecięcej (3-7 r. ż.).

W wychowaniu przedszkolnym szczególnie ważne są dwa ostatnie okresy, dlatego zostaną one omówione szczegółowo.

Okres zdania (od 2 do 3 roku życia).

            Dziecko zaczyna rozumieć mowę rodziców, dotyczącą członków rodziny, interesujących je przedmiotów lub aktualnych wydarzeń. Pierwsze zdania są dwuwyrazowe i wyłącznie twierdzące. Dosyć szybko pojawiają się proste zdania pytające i rozkazujące. Z części mowy najczęściej używane są rzeczowniki, będące nazwami konkretnych przedmiotów, występujących w otoczeniu dziecka, np. pokarmów, napojów, zwierząt, części ciała, części ubrania. Czasowniki oznaczające czynności fizjologiczne, ruch, pozycje, używane są początkowo w formie bezokolicznika, ale wkrótce pojawiają się w czasie teraźniejszym, przeszłym i przyszłym, aczkolwiek nie zawsze poprawnie. Mowa dziecka staje się zrozumiała i to nie tylko dla osób z najbliższego otoczenia. Najwięcej nowych słów dziecko przyswaja sobie w 2-3 roku życia. Okres ten jest przełomowy w rozwoju mowy, gdyż dziecko przyswaja sobie wtedy podstawy systemu leksykalnego i morfologicznego języka, jakim mówi jego otoczenie, a dalsze lata przynoszą jego doskonalenie.

W tym okresie dziecko powinno już wypowiadać głoski: p, b, m, f, w, k, g, ch, t, d, n, l, ś, ź, ć, dź, ń oraz zmiękczone: pi, bi, mi, ki, gi.

            Pod koniec tego okresu mogą pojawiać się już głoski: s, z, c, dz a nawet: sz, ż, cz, dż.           Wymienione głoski nie zawsze są pełnowartościowe, a czasem bywają zastępowane innymi łatwiejszymi głoskami, wskutek małej sprawności narządów artykulacyjnych.

Okres swoistej mowy dziecięcej (od 3-7 roku życia).

Dziecko 3-letnie potrafi porozumieć się z otoczeniem, mowa jego jest już w pewnym stopniu ukształtowana. Nie znaczy to jednak, że jest pozbawiona błędów i że jej rozwój nie odbywa się             w dalszym ciągu. Dziecko zaczyna odróżniać dźwięki: s, z, c, dz od ich miękkich odpowiedników. Pod koniec czwartego roku życia pojawia się głoska r, wcześniej dziecko pomijało ją lub zastępowało inną. Około 4-5 roku życia pojawiają się głoski: sz, ż, cz, dż, choć mogą być jeszcze wymawiane jak: s, z, c, dz. Mowa dziecka daleka jest od doskonałości. Wyrazy są poskracane, głoski poprzestawiane, grupy spółgłoskowe - uproszczone. Występują zlepki wyrazów i „nowotwory” językowe.

Tak więc, dziecko 3-letnie powinno już wymawiać wszystkie samogłoski, tak ustne, jak i nosowe: a, o, e, u, i, y, ą, ę, chociaż w mowie jego mogą występować odstępstwa, np. zamiana samogłosek: a=o, e=a, i=y. Jest to związane z nie wykształconą sprawnością narządów artykulacyjnych. Powinny występować również spółgłoski twarde i zmiękczone: m, mi, b, bi, p, pi, f, fi, w, wi, ś, ć, ź, dź, ń, k, g, ki, gi, ch, t, d, n, l, li, j, ł. W wieku tym pojawiają się głoski: s, z, c, dz, a nawet: sz, ż, cz, dż.

            Ogólnie biorąc, mowę dziecka 3-letniego cechuje zmiękczanie głosek: s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, które często są wymawiane jako ś, ź, ć, dź, r może być wymawiane jak j lub l, zamiast f               występuje ch i odwrotnie.

            Wymowa dziecka 4- letniego różni się pod względem dźwiękowym. Utrwalają się takie     głoski jak: s, z, c, dz. Dziecko nie powinno już wymawiać ich jak: ś, ć, dź, ź. Pojawia się głoska r, choć jej opóźnienie nie powinno jeszcze niepokoić. Głoski: sz, ż, cz, dź dziecko jeszcze zamienia na: s, z, c, dz lub ś, ź, ć, dź.

            Mowa dziecka 5- letniego jest już w zasadzie zrozumiała. Głoski: sz, ż, cz, dż, które pojawiały się w czwartym roku życia, zaczynają się ustalać. Dziecko potrafi je poprawnie powtórzyć, choć w mowie potocznej mogą jeszcze być wymawiane jak: s, z, c, dz. Głoska r powinna być wymawiana, ale często pojawia się dopiero w tym okresie.

 Mowa dzieci 6- letnich powinna już być opanowana pod względem dźwiękowym.

            Przedstawiony wyżej rozwój mowy postępuje równolegle z rozwojem motoryki narządów artykulacyjnych. Dziecko ćwiczy narządy artykulacyjne poprzez czynności ssania, połykania, żucia. W ten sposób język przygotowuje się do wymowy głosek. Najtrudniejsze głoski: sz, ż, cz, dż oraz r wymagają dodatkowych precyzyjnych ruchów, np. uniesienie języka, ruchy wibracyjne. Prawidłowa artykulacja głosek warunkuje rozwój mowy dziecka. Do rozwoju i koordynacji poszczególnych części wchodzących w skład skomplikowanego narządu mowy potrzebny jest pewien okres i aktywne ćwiczenia (przedstawię kilka propozycji w następnej części poradnika logopedycznego dla rodziców)

            Rozwój mowy nie u wszystkich dzieci przebiega jednakowo: u jednych szybciej, i te dzieci zaczynają mówić wcześniej, u innych zaś wolniej, co przejawia się późniejszymi początkami mowy i wolniejszym przyswajaniem sobie wymowy pewnych głosek. Różna może być kolejność                   pojawiania się poszczególnych głosek w trakcie rozwoju mowy. Stopień rozwoju mowy w danym momencie zależy od różnych czynników. Do najważniejszych należą psychofizyczny rozwój dziecka oraz wpływ środowiska.

Literatura: 

G. Demel: Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola. WSiP, Warszawa 1996.

Na zakończenie zapraszam na Gimnastykę buzi i języka z Magdą. Są to krótkie ćwiczenia  narządów mowy na kanale Yotube. Bardzo polecam wszystkie odcinki.

https://www.youtube.com/watch?v=Qoh9GyG32jY

Logopeda: Bernadeta Staśko-Kuczera

Plakat Ziemi

Co roku 22 kwietnia, na całym świecie obchodzone jest wyjątkowe święto – Międzynarodowy Dzień Ziemi. W tym ważnym dniu, nasze przedszkolaki uczyły się, jak żyć ekologicznie. Szczególnie zastanawiały się jak chronić nasz wspólny dom – Ziemię, jak pomóc naszej planecie, aby ten wspólny dom stał się czysty, zdrowy i piękny. Towarzyszył nam kolor zielony oraz piosenki, wiersze, teatr cienie, tańce i pląsy. Nie zabrakło także konkursów i zagadek, które dowiodły, że przedszkolaki wiedzą w jaki sposób i dlaczego powinniśmy chronić naszą planetę. Na koniec nasze dzielne i pełne zapału przedszkolaki wraz z paniami wyruszyły na wielkie porządkowanie ogrodu i terenu wokół przedszkola.