- Szczegóły
- j.hodzinska
- Kategoria: Aktualności
Przedszkole Akademia Wyobraźni otrzymało dyplom za udział w Wojewódzkiej Akcji informacyjno-edukacyjnej Wirusoochrona
- Szczegóły
- j.hodzinska
- Kategoria: Aktualności
Przedszkole Akademia Wyobraźni uzyskało certyfikat za udział w ogólnopolskiej akcji „Zdrowo i Sportowo”
Nasze przedszkole brało udział w ogólnopolskiej akcji „Zdrowo i Sportowo”, której głównym celem była aktywizacja ruchowa dzieci. Akcja ta miała również na celu uświadamianie dzieciom, jak przyjemna jest aktywność fizyczna. Pokazaliśmy przedszkolakom jak fajne jest uprawianie sportu, czy też ogólnie aktywność ruchową. Ile przynosi to radości, jak wpływa na sprawność, samopoczucie, buduje relacje z innymi członkami grupy. Akcja „Zdrowo i Sportowo”, poruszała również tematy związane z odżywianiem, odpoczynkiem, higieną i bezpieczeństwem dzieci. Nie w ilości, a w jakości zarówno ruchu, jedzenia jak i snu, tkwi klucz do zdrowia i radości.
- Szczegóły
- j.hodzinska
- Kategoria: Aktualności
Szanowni Państwo,
Od 1 kwietnia 2021 r. do 30 września 2021 r. na terenie kraju trwa Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021.
Udział w Narodowym Spisie Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021 jest obowiązkowy.
Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań w 2021 r. jest realizowany następującymi metodami:
- metodą samospisu internetowego
aplikacja dostępna jest na stronie https://spis.gov.pl/,
- metodą wywiadu telefonicznego, dzwoniąc na infolinię spisową obsługiwaną przez pracowników statystyki publicznej od poniedziałku do piątku od 8:00 do 18:00 pod numerem: 22 279 99 99,
- z uwagi na epidemię wywiady bezpośrednie nie będą realizowane do odwołania.
W ramach Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań zbierane są następujące dane:
- Charakterystyka demograficzna osób,
- Aktywność ekonomiczna osób,
- Poziom wykształcenia,
- Niepełnosprawność,
- Migracje wewnętrzne i zagraniczne,
- Charakterystyka etniczno-kulturowa,
- Gospodarstwa domowe i rodziny,
- Stan i charakterystyka zasobów mieszkaniowych (mieszkania i budynki).
Osoby, które dokonały samospisu internetowego zachęcamy do udziału w „Loterii Narodowego Spis Powszechnego Ludności i Mieszkań” https://loteria.spis.gov.pl/
Do wygrania cenne nagrody!
- Szczegóły
- j.hodzinska
- Kategoria: Aktualności
Rada Rodziców naszego przedszkola zorganizowała konkurs plastyczny pt. "Panna Marzanna" . Wszystkie grupy bardzo się przyłożyły do konkursu i licznie wzięły udział. Marzanny były wspaniałe! Dlatego każdy uczestnik otrzymał mały upominek. Jury konkursu wybrało również trzech laureatów z każdej grupy:
ELFY * Hanna Mendzik * Hanna Sieniawska * Karol Hluchnik
KOTKI * Jowita Musioł * Hanna Okrzesik * Antonina Smyczek
EKOLUDKI * Szymon Mika * Zofia Kocjan * Kacper Komraus
BIEDRONKI * Oliwia Antończyk * Filip Derencz * Tymoteusz Reclik
JEŻYKI * Bartosz Nawrat * Zofia Stuchlik * Wojciech Bańczyk
MISIE * Anna Bisek * Julia Kossak * Lilianna Kuśka
MOTYLKI * Oliwia Kuźnik * Emilia Barteczko * Zofia Fojcik
SŁONECZKA * Gabriela Grzonka * Nadia Fojcik * Paulina Wosicka
MINIONKI * Piotr Górecki * Paulina Rduch * Milena Lisowska
GRATULUJEMY I ŻYCZYMY DALSZYCH SUKCESÓW
Na zdjęciu wygrane prace.
Więcej zdjęć na naszej stronie FB - zapraszamy
- Szczegóły
- u.klaja
- Kategoria: Aktualności
W momencie urodzenia człowiek jest w porównaniu z innymi istotami najbardziej niesamodzielny i uzależniony od pomocy otoczenia. Jednak już od pierwszych dni życia zaczyna swą konsekwentną drogę ku niezależności i pełnej autonomii. Samodzielność jest potrzebą rozwojową każdego dziecka. Poprzez podejmowanie prób i gromadzenie doświadczeń stopniowo opanowuje niezbędne w życiu umiejętności, rozwija możliwości, poznaje własną odrębność i kształtuje tożsamość.
Samodzielność jest cechą, która rozwija się etapami i przechodzi od niższych do wyższych form. Pierwsze jej oznaki pojawiają się u dziecka około pierwszego roku życia, kiedy próbuje ono pokonać trudności przy chodzeniu, spożywaniu posiłków, myciu itp. Wraz z wiekiem rozszerza się zakres działań samodzielnych, w których dziecko nie tylko nie żąda pomocy, ale i wyraża protest oraz bunt w przypadku, gdy chce się udzielić mu jej wbrew jego woli.
Nadmiernie troskliwi dorośli pragną uchronić dzieci przed wszelkimi trudnymi sytuacjami i negatywnymi emocjami. Stąd bierze się skłonność do wyręczania przedszkolaków. Najpierw dotyczy to czynności samoobługowych, a później podobna sytuacja ma miejsce w przypadku samodzielnego poszukiwania rozwiązania własnych problemów.
Drogi rodzicu pamiętaj że rozwijając samodzielność dziecka wzmacniamy i wspieramy:
- pewność siebie
- poczucie bezpieczeństwa
- podstawowe potrzeby: działania, samodzielności, osiągnięć
- gromadzenie doświadczeń
- otwartość na nowe wyzwania
- motywację do pokonania trudności
Przydatne informacje dla rodziców dziecka w poszczególnych okresach rozwoju
Rodzicu 3-latka w kwestii samoobsługi najważniejszym zadaniem dla ciebie i dziecka teraz jest:
- pożeganie ze smoczkiem
- odpieluchowanie
- nauka posługiwania się sztućcami
- nauka zakładania samodzielnie ubrań, przede wszystkim butów
- nauka czynnosci higienicznych: mycia rąk, zębów, spuszczania wody po skorzystaniu z toalety
Rodzicu 4-latka w kwestii samoobsługi najważniejszym zadaniem dla ciebie i dziecka jest:
- nauka wydmuchiwania nosa
- zakładanie bluzy, spodni, kurtki
- zapinanie bluzy na zatrzaski
- sprzątanie po posiłku, swojego pokoju, pomoc przy nakrywniu do stołu
- próby samodzielnej kąpieli, z pomocą dorosłego
- samodzielne podcieranie pupy
Rodzicu 5-latka w kwestii samoobsługi najaważniejszym zadaniem dla Ciebie i dziecka jest:
- samodzielne nakrywanie do stołu
- zapinankie guzików
- mycię się samemu w kąpieli
- zakładanie rajstop, szalika, rękawiczek,
- samodzielne sprżatanie po sobie: po pracy plastycznej, po jedzeniu, po zabawie
Rodzicu 6-latka w kwestii samoobsługi najważniejszym zadaniem dla Ciebie i dziecka jest:
- wiązanie sznurowadeł
- zapinanie paska
- porządkowanie, składanie ubrań
- przygotpowanie prostych posiłków np.kanapka
- zamiatanie, ścieranie kurzu,rozwieszanie prania na suszarce
- Szczegóły
- u.klaja
- Kategoria: Aktualności
Prawidłowy rozwój mowy dziecka rządzi się swoimi prawami. Przebiega określonymi etapami, które mają swoje charakterystyczne cechy i określony czas pojawiania się. Dzieci kończąc edukację przedszkolną powinny już wymawiać wszystkie głoski, budować logiczne, poprawne pod względem gramatyki i składni zdania. Ich mowę powinien cechować właściwy akcent, rytm, melodia. Jednakże nie u wszystkich dzieci rozwój mowy przebiega harmonijnie i według przyjętych norm. Są dzieci, u których zauważamy nieprawidłowości w rozwoju mowy, jej zaburzenia. Stanowi to dla nich poważną przeszkodę w funkcjonowaniu w roli przedszkolaka, ucznia i kolegi. Często nie są w stanie sprostać społecznym, emocjonalnym, poznawczym wymaganiom, które stawia przed nimi przedszkole a później szkoła. Ta trudna sytuacja nie sprzyja ich rozwojowi.
W procesie kształtowania mowy dziecka ogromną rolę odgrywacie Wy - rodzice i najbliższe otoczenie. To Wy jesteście pierwszymi nauczycielami mowy dziecka poprzez rozmowy, wspólne zabawy, czytanie książek, czy śpiewanie piosenek.
Mowa nie jest umiejętnością wrodzoną, dziecko przyswaja sobie ją od najbliższego otoczenia drogą naśladownictwa. Wielokrotnie powtarzane przez rodziców nazwy przedmiotów, znajdujących się w otoczeniu dziecka, zostawiają słuchowe ślady w jego mózgu. Dziecko, usłyszawszy potem daną nazwę, potrafi sobie wyobrazić przedmiot, do którego ona się odnosi, czyli potrafi zrozumieć znaczenie słowa, a z czasem potrafi również nazwać przedmiot. Rozwój mowy postępuje równolegle z rozwojem motoryki narządów artykulacyjnych. Mowa wytwarza się dzięki skoordynowanej aktywności muskulatury języka, warg, gardła itp. Do rozwoju i koordynacji poszczególnych części aparatu artykulacyjnego potrzebny jest czas i aktywne ćwiczenia.
Rozwój mowy dziecka trwa kilka lat i w jego przebiegu wyodrębniają się pewne okresy, których czas trwania, u dziecka normalnie rozwijającego się, można w przybliżeniu określić w sposób następujący:
- okres melodii (0-1 r. ż.),
- okres wyrazu (1-2 r. ż.),
- okres zdania (2-3 r. ż.),
- okres swoistej mowy dziecięcej (3-7 r. ż.).
W wychowaniu przedszkolnym szczególnie ważne są dwa ostatnie okresy, dlatego zostaną one omówione szczegółowo.
Okres zdania (od 2 do 3 roku życia).
Dziecko zaczyna rozumieć mowę rodziców, dotyczącą członków rodziny, interesujących je przedmiotów lub aktualnych wydarzeń. Pierwsze zdania są dwuwyrazowe i wyłącznie twierdzące. Dosyć szybko pojawiają się proste zdania pytające i rozkazujące. Z części mowy najczęściej używane są rzeczowniki, będące nazwami konkretnych przedmiotów, występujących w otoczeniu dziecka, np. pokarmów, napojów, zwierząt, części ciała, części ubrania. Czasowniki oznaczające czynności fizjologiczne, ruch, pozycje, używane są początkowo w formie bezokolicznika, ale wkrótce pojawiają się w czasie teraźniejszym, przeszłym i przyszłym, aczkolwiek nie zawsze poprawnie. Mowa dziecka staje się zrozumiała i to nie tylko dla osób z najbliższego otoczenia. Najwięcej nowych słów dziecko przyswaja sobie w 2-3 roku życia. Okres ten jest przełomowy w rozwoju mowy, gdyż dziecko przyswaja sobie wtedy podstawy systemu leksykalnego i morfologicznego języka, jakim mówi jego otoczenie, a dalsze lata przynoszą jego doskonalenie.
W tym okresie dziecko powinno już wypowiadać głoski: p, b, m, f, w, k, g, ch, t, d, n, l, ś, ź, ć, dź, ń oraz zmiękczone: pi, bi, mi, ki, gi.
Pod koniec tego okresu mogą pojawiać się już głoski: s, z, c, dz a nawet: sz, ż, cz, dż. Wymienione głoski nie zawsze są pełnowartościowe, a czasem bywają zastępowane innymi łatwiejszymi głoskami, wskutek małej sprawności narządów artykulacyjnych.
Okres swoistej mowy dziecięcej (od 3-7 roku życia).
Dziecko 3-letnie potrafi porozumieć się z otoczeniem, mowa jego jest już w pewnym stopniu ukształtowana. Nie znaczy to jednak, że jest pozbawiona błędów i że jej rozwój nie odbywa się w dalszym ciągu. Dziecko zaczyna odróżniać dźwięki: s, z, c, dz od ich miękkich odpowiedników. Pod koniec czwartego roku życia pojawia się głoska r, wcześniej dziecko pomijało ją lub zastępowało inną. Około 4-5 roku życia pojawiają się głoski: sz, ż, cz, dż, choć mogą być jeszcze wymawiane jak: s, z, c, dz. Mowa dziecka daleka jest od doskonałości. Wyrazy są poskracane, głoski poprzestawiane, grupy spółgłoskowe - uproszczone. Występują zlepki wyrazów i „nowotwory” językowe.
Tak więc, dziecko 3-letnie powinno już wymawiać wszystkie samogłoski, tak ustne, jak i nosowe: a, o, e, u, i, y, ą, ę, chociaż w mowie jego mogą występować odstępstwa, np. zamiana samogłosek: a=o, e=a, i=y. Jest to związane z nie wykształconą sprawnością narządów artykulacyjnych. Powinny występować również spółgłoski twarde i zmiękczone: m, mi, b, bi, p, pi, f, fi, w, wi, ś, ć, ź, dź, ń, k, g, ki, gi, ch, t, d, n, l, li, j, ł. W wieku tym pojawiają się głoski: s, z, c, dz, a nawet: sz, ż, cz, dż.
Ogólnie biorąc, mowę dziecka 3-letniego cechuje zmiękczanie głosek: s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, które często są wymawiane jako ś, ź, ć, dź, r może być wymawiane jak j lub l, zamiast f występuje ch i odwrotnie.
Wymowa dziecka 4- letniego różni się pod względem dźwiękowym. Utrwalają się takie głoski jak: s, z, c, dz. Dziecko nie powinno już wymawiać ich jak: ś, ć, dź, ź. Pojawia się głoska r, choć jej opóźnienie nie powinno jeszcze niepokoić. Głoski: sz, ż, cz, dź dziecko jeszcze zamienia na: s, z, c, dz lub ś, ź, ć, dź.
Mowa dziecka 5- letniego jest już w zasadzie zrozumiała. Głoski: sz, ż, cz, dż, które pojawiały się w czwartym roku życia, zaczynają się ustalać. Dziecko potrafi je poprawnie powtórzyć, choć w mowie potocznej mogą jeszcze być wymawiane jak: s, z, c, dz. Głoska r powinna być wymawiana, ale często pojawia się dopiero w tym okresie.
Mowa dzieci 6- letnich powinna już być opanowana pod względem dźwiękowym.
Przedstawiony wyżej rozwój mowy postępuje równolegle z rozwojem motoryki narządów artykulacyjnych. Dziecko ćwiczy narządy artykulacyjne poprzez czynności ssania, połykania, żucia. W ten sposób język przygotowuje się do wymowy głosek. Najtrudniejsze głoski: sz, ż, cz, dż oraz r wymagają dodatkowych precyzyjnych ruchów, np. uniesienie języka, ruchy wibracyjne. Prawidłowa artykulacja głosek warunkuje rozwój mowy dziecka. Do rozwoju i koordynacji poszczególnych części wchodzących w skład skomplikowanego narządu mowy potrzebny jest pewien okres i aktywne ćwiczenia (przedstawię kilka propozycji w następnej części poradnika logopedycznego dla rodziców)
Rozwój mowy nie u wszystkich dzieci przebiega jednakowo: u jednych szybciej, i te dzieci zaczynają mówić wcześniej, u innych zaś wolniej, co przejawia się późniejszymi początkami mowy i wolniejszym przyswajaniem sobie wymowy pewnych głosek. Różna może być kolejność pojawiania się poszczególnych głosek w trakcie rozwoju mowy. Stopień rozwoju mowy w danym momencie zależy od różnych czynników. Do najważniejszych należą psychofizyczny rozwój dziecka oraz wpływ środowiska.
Literatura:
G. Demel: Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola. WSiP, Warszawa 1996.
Na zakończenie zapraszam na Gimnastykę buzi i języka z Magdą. Są to krótkie ćwiczenia narządów mowy na kanale Yotube. Bardzo polecam wszystkie odcinki.
https://www.youtube.com/watch?v=Qoh9GyG32jY
Logopeda: Bernadeta Staśko-Kuczera
- Szczegóły
- j.hodzinska
- Kategoria: Aktualności
Co roku 22 kwietnia, na całym świecie obchodzone jest wyjątkowe święto – Międzynarodowy Dzień Ziemi. W tym ważnym dniu, nasze przedszkolaki uczyły się, jak żyć ekologicznie. Szczególnie zastanawiały się jak chronić nasz wspólny dom – Ziemię, jak pomóc naszej planecie, aby ten wspólny dom stał się czysty, zdrowy i piękny. Towarzyszył nam kolor zielony oraz piosenki, wiersze, teatr cienie, tańce i pląsy. Nie zabrakło także konkursów i zagadek, które dowiodły, że przedszkolaki wiedzą w jaki sposób i dlaczego powinniśmy chronić naszą planetę. Na koniec nasze dzielne i pełne zapału przedszkolaki wraz z paniami wyruszyły na wielkie porządkowanie ogrodu i terenu wokół przedszkola.
- Szczegóły
- j.hodzinska
- Kategoria: Aktualności
- W Konkursie plastycznym Mozaikowa Pisanka organizowanym przez Publiczne Przedszkole nr 3 w Radlinie Piotr Oleksiak z grupy MInionki zajął I miejsce. Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!
- Szczegóły
- j.hodzinska
- Kategoria: Aktualności
Dzieci z grup najstarszych brały udział w Festiwalu Twórczości Plastycznej organizowane przez SP nr 2 w Marklowicach i Urząd Gminy
- Szczegóły
- j.hodzinska
- Kategoria: Aktualności
20 kwietnia nasze przedszkole odwiedził Teatr Maska z Krakowa. Dzieci miały okazję zobaczyć przedstawienie pt" Na Misiowych urodzinach najważniejsza jest rodzina" Spektakl opowiadał o ważnym dniu – urodzinach Misi Matysi, na które postanowiła zaprosić rodzinę, czyli najważniejsze dla niej osoby.Nasi milusińscy z zaangażowaniem i radością uczestniczyli w misiowych urodzinach. Razem z Kizią ułożyli urodzinowy wierszyk dla Misi, natomiast Mizio wraz z dziećmi przygotował urodzinowy taniec. Było radośnie, wszyscy razem świetnie się bawili. Nie zabrakło również urodzinowego tortu. Przedstawienie niosło ze sobą ważny przekaz – rodzina jest najważniejsza. przedstawienie cieszyło się dużym zainteresowaniem i zaangażowaniem dzieci.
- Szczegóły
- j.hodzinska
- Kategoria: Aktualności
- Szczegóły
- j.hodzinska
- Kategoria: Aktualności
W Ogólnopolskim konkursie plastycznym pt. "Miś Uszatek i przyjaciele" w kategorii dzieci 3 letnich - I miejsce zajął Kacper Komraus , II miejsce Hanna Pieczka.
Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesó !
- Szczegóły
- j.hodzinska
- Kategoria: Aktualności
„Bezpieczeństwo dzieci w Sieci”
Słów kilka o wpływie mediów cyfrowych na rozwój dziecka
„Działajmy razem!” Pod takim hasłem 9 lutego br. świętowany był po raz kolejny Dzień Bezpiecznego Internetu – na całym świecie, jak również w naszym marklowickim Przedszkolu.
Mając na uwadze obecnie mocno ograniczone formy bezpośrednich kontaktów interpersonalnych, sytuację izolacji dzieci od rówieśników w związku z nadal panującym stanem zagrożenia epidemiologicznego COVID-19 jesteśmy jeszcze bardziej narażeni na nadużywanie korzystania z mediów cyfrowych (telewizora, Internetu, telefonu, gier komputerowych itp.).
W naszym przedszkolu odbyły się zajęcia psychoedukacyjno-profilaktyczne dla dzieci poświęcone tej tematyce. Nasze ukochane przedszkolaki poznawały zagrożenia związane z korzystaniem z sieci internetowej, rozmawialiśmy o tym, jak być bezpiecznym w sieci, wymienialiśmy się doświadczeniami związanymi z poznawaniem tej jakże pożytecznej ale równie niebezpiecznej przestrzeni. Dzieciom przedstawione zostały filmy dostosowane do ich wieku uświadamiające zagrożenia i niebezpieczeństwa. Na zakończenie dzieci wspólnie komunikowały się w zabawie z wykorzystaniem elektronicznych zabawek (roboty, kodowanie). Było przede wszystkim bezpiecznie ale też kreatywnie i jak zawsze radośnie. Dzień uznajemy za ważny i pożyteczny bo chroniący nasze przedszkolaki!
W załączeniu kilka zdjęć z zajęć grupowych. By wzmocnić nasze działania zapraszamy Was drodzy rodzice do zapoznania się z poniższymi materiałami psychoedukacyjnymi.
Materiały dla rodziców:
https://www.youtube.com/watch?v=hXYqp0H5VOU
https://www.youtube.com/watch?v=n-roOgFQIyk
https://www.youtube.com/watch?v=n81VlvhgCaI
Materiały dla dzieci:
https://www.youtube.com/watch?v=jXPJgcbc1zQ
https://www.youtube.com/watch?v=OSb4xcjeF0s
Opracowanie: Alicja Satława-Janiec
- Szczegóły
- j.hodzinska
- Kategoria: Aktualności
REKRUTACJA 2021/2022
Informujemy, że od dnia 8 lutego rozpoczyna się w naszym przedszkolu rekrutacja na nowy rok szkolny. Rekrutacja dotyczy nowych dzieci, nieuczęszczających jeszcze do przedszkola, a zamieszkałych na terenie Marklowic. Regulamin rekrutacji, harmonogram oraz wnioski wraz z załącznikami można pobrać pod linkiem https://bip-przedszkole.marklowice.pl/bipkod/25755546 lub w biurze pani kierownik. Uzupełnioną dokumentację proszę składać do dnia 26.02.2021 r. w godz. 7.00-15.00
Nabór do Przedszkola Akademia Wyobraźni w Marklowicach prowadzonego przez Gminę Marklowice na rok szkolny 2021/2022
- Postępowanie rekrutacyjne odbywa się zgodnie z harmonogramem rekrutacji, Kolejność zgłoszenia wniosków nie ma znaczenia.
- Do przedszkola publicznego przyjmuje się dzieci zamieszkałe na terenie Gminy Marklowice:
- od 3 do 5 lat (urodzone w latach 2018, 2017, 2016);
- 6-letnie (urodzone w roku 2015) – objęte obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym;
- 7-letnie (urodzone w roku 2014), którym odroczono rozpoczęcie spełniania obowiązku przedszkolnego;
- powyżej 7 – lat, posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którym odroczono rozpoczęcie spełniania obowiązku przedszkolnego;
- W rekrutacji nie biorą udziału rodzice dzieci, którzy złożyli DEKLARACJĘ
o kontynuowaniu wychowania przedszkolnego w kolejnym roku szkolnym.
- Kandydaci zamieszkali poza Gminą Marklowice mogą być przyjęci, jeżeli po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego przedszkole nadal będzie dysponowało wolnymi miejscami.
- Harmonogram i regulamin rekrutacji, wraz z dokumentami do pobrania znajduje się na stroni BIP Przedszkola Akademia Wyobraźni w Marklowicach https://bip-przedszkole.marklowice.pl/bipkod/25755546
Strona 10 z 12