Prawidłowy rozwój mowy dziecka rządzi się swoimi prawami. Przebiega określonymi etapami, które mają swoje charakterystyczne cechy i określony czas pojawiania się. Dzieci kończąc edukację przedszkolną powinny już wymawiać wszystkie głoski, budować logiczne, poprawne pod względem gramatyki i składni zdania. Ich mowę powinien cechować właściwy akcent, rytm, melodia. Jednakże nie u wszystkich dzieci rozwój mowy przebiega harmonijnie i według przyjętych norm. Są dzieci, u których zauważamy nieprawidłowości w rozwoju mowy, jej zaburzenia. Stanowi to dla nich poważną przeszkodę w funkcjonowaniu w roli przedszkolaka, ucznia i kolegi. Często nie są w stanie sprostać społecznym, emocjonalnym, poznawczym wymaganiom, które stawia przed nimi przedszkole a później szkoła. Ta trudna sytuacja nie sprzyja ich rozwojowi.

W procesie kształtowania mowy dziecka ogromną rolę odgrywacie Wy - rodzice i najbliższe otoczenie. To Wy jesteście pierwszymi nauczycielami mowy dziecka poprzez rozmowy, wspólne zabawy, czytanie książek, czy śpiewanie piosenek.

Mowa nie jest umiejętnością wrodzoną, dziecko przyswaja sobie ją od najbliższego otoczenia drogą naśladownictwa. Wielokrotnie powtarzane przez rodziców nazwy przedmiotów, znajdujących się w otoczeniu dziecka, zostawiają słuchowe ślady w jego mózgu. Dziecko, usłyszawszy potem daną nazwę, potrafi sobie wyobrazić przedmiot, do którego ona się odnosi, czyli potrafi zrozumieć znaczenie słowa, a z czasem potrafi również nazwać przedmiot. Rozwój mowy postępuje równolegle       z rozwojem motoryki narządów artykulacyjnych. Mowa wytwarza się dzięki skoordynowanej           aktywności muskulatury języka, warg, gardła itp. Do rozwoju i koordynacji poszczególnych części aparatu artykulacyjnego potrzebny jest czas i aktywne ćwiczenia.

Rozwój mowy dziecka trwa kilka lat i w jego przebiegu wyodrębniają się pewne okresy, których czas trwania, u dziecka normalnie rozwijającego się, można w przybliżeniu określić w sposób następujący:

  • okres melodii (0-1 r. ż.),
  • okres wyrazu (1-2 r. ż.),
  • okres zdania (2-3 r. ż.),
  • okres swoistej mowy dziecięcej (3-7 r. ż.).

W wychowaniu przedszkolnym szczególnie ważne są dwa ostatnie okresy, dlatego zostaną one omówione szczegółowo.

Okres zdania (od 2 do 3 roku życia).

            Dziecko zaczyna rozumieć mowę rodziców, dotyczącą członków rodziny, interesujących je przedmiotów lub aktualnych wydarzeń. Pierwsze zdania są dwuwyrazowe i wyłącznie twierdzące. Dosyć szybko pojawiają się proste zdania pytające i rozkazujące. Z części mowy najczęściej używane są rzeczowniki, będące nazwami konkretnych przedmiotów, występujących w otoczeniu dziecka, np. pokarmów, napojów, zwierząt, części ciała, części ubrania. Czasowniki oznaczające czynności fizjologiczne, ruch, pozycje, używane są początkowo w formie bezokolicznika, ale wkrótce pojawiają się w czasie teraźniejszym, przeszłym i przyszłym, aczkolwiek nie zawsze poprawnie. Mowa dziecka staje się zrozumiała i to nie tylko dla osób z najbliższego otoczenia. Najwięcej nowych słów dziecko przyswaja sobie w 2-3 roku życia. Okres ten jest przełomowy w rozwoju mowy, gdyż dziecko przyswaja sobie wtedy podstawy systemu leksykalnego i morfologicznego języka, jakim mówi jego otoczenie, a dalsze lata przynoszą jego doskonalenie.

W tym okresie dziecko powinno już wypowiadać głoski: p, b, m, f, w, k, g, ch, t, d, n, l, ś, ź, ć, dź, ń oraz zmiękczone: pi, bi, mi, ki, gi.

            Pod koniec tego okresu mogą pojawiać się już głoski: s, z, c, dz a nawet: sz, ż, cz, dż.           Wymienione głoski nie zawsze są pełnowartościowe, a czasem bywają zastępowane innymi łatwiejszymi głoskami, wskutek małej sprawności narządów artykulacyjnych.

Okres swoistej mowy dziecięcej (od 3-7 roku życia).

Dziecko 3-letnie potrafi porozumieć się z otoczeniem, mowa jego jest już w pewnym stopniu ukształtowana. Nie znaczy to jednak, że jest pozbawiona błędów i że jej rozwój nie odbywa się             w dalszym ciągu. Dziecko zaczyna odróżniać dźwięki: s, z, c, dz od ich miękkich odpowiedników. Pod koniec czwartego roku życia pojawia się głoska r, wcześniej dziecko pomijało ją lub zastępowało inną. Około 4-5 roku życia pojawiają się głoski: sz, ż, cz, dż, choć mogą być jeszcze wymawiane jak: s, z, c, dz. Mowa dziecka daleka jest od doskonałości. Wyrazy są poskracane, głoski poprzestawiane, grupy spółgłoskowe - uproszczone. Występują zlepki wyrazów i „nowotwory” językowe.

Tak więc, dziecko 3-letnie powinno już wymawiać wszystkie samogłoski, tak ustne, jak i nosowe: a, o, e, u, i, y, ą, ę, chociaż w mowie jego mogą występować odstępstwa, np. zamiana samogłosek: a=o, e=a, i=y. Jest to związane z nie wykształconą sprawnością narządów artykulacyjnych. Powinny występować również spółgłoski twarde i zmiękczone: m, mi, b, bi, p, pi, f, fi, w, wi, ś, ć, ź, dź, ń, k, g, ki, gi, ch, t, d, n, l, li, j, ł. W wieku tym pojawiają się głoski: s, z, c, dz, a nawet: sz, ż, cz, dż.

            Ogólnie biorąc, mowę dziecka 3-letniego cechuje zmiękczanie głosek: s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż, które często są wymawiane jako ś, ź, ć, dź, r może być wymawiane jak j lub l, zamiast f               występuje ch i odwrotnie.

            Wymowa dziecka 4- letniego różni się pod względem dźwiękowym. Utrwalają się takie     głoski jak: s, z, c, dz. Dziecko nie powinno już wymawiać ich jak: ś, ć, dź, ź. Pojawia się głoska r, choć jej opóźnienie nie powinno jeszcze niepokoić. Głoski: sz, ż, cz, dź dziecko jeszcze zamienia na: s, z, c, dz lub ś, ź, ć, dź.

            Mowa dziecka 5- letniego jest już w zasadzie zrozumiała. Głoski: sz, ż, cz, dż, które pojawiały się w czwartym roku życia, zaczynają się ustalać. Dziecko potrafi je poprawnie powtórzyć, choć w mowie potocznej mogą jeszcze być wymawiane jak: s, z, c, dz. Głoska r powinna być wymawiana, ale często pojawia się dopiero w tym okresie.

 Mowa dzieci 6- letnich powinna już być opanowana pod względem dźwiękowym.

            Przedstawiony wyżej rozwój mowy postępuje równolegle z rozwojem motoryki narządów artykulacyjnych. Dziecko ćwiczy narządy artykulacyjne poprzez czynności ssania, połykania, żucia. W ten sposób język przygotowuje się do wymowy głosek. Najtrudniejsze głoski: sz, ż, cz, dż oraz r wymagają dodatkowych precyzyjnych ruchów, np. uniesienie języka, ruchy wibracyjne. Prawidłowa artykulacja głosek warunkuje rozwój mowy dziecka. Do rozwoju i koordynacji poszczególnych części wchodzących w skład skomplikowanego narządu mowy potrzebny jest pewien okres i aktywne ćwiczenia (przedstawię kilka propozycji w następnej części poradnika logopedycznego dla rodziców)

            Rozwój mowy nie u wszystkich dzieci przebiega jednakowo: u jednych szybciej, i te dzieci zaczynają mówić wcześniej, u innych zaś wolniej, co przejawia się późniejszymi początkami mowy i wolniejszym przyswajaniem sobie wymowy pewnych głosek. Różna może być kolejność                   pojawiania się poszczególnych głosek w trakcie rozwoju mowy. Stopień rozwoju mowy w danym momencie zależy od różnych czynników. Do najważniejszych należą psychofizyczny rozwój dziecka oraz wpływ środowiska.

Literatura: 

G. Demel: Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola. WSiP, Warszawa 1996.

Na zakończenie zapraszam na Gimnastykę buzi i języka z Magdą. Są to krótkie ćwiczenia  narządów mowy na kanale Yotube. Bardzo polecam wszystkie odcinki.

https://www.youtube.com/watch?v=Qoh9GyG32jY

Logopeda: Bernadeta Staśko-Kuczera

Plakat Ziemi

Co roku 22 kwietnia, na całym świecie obchodzone jest wyjątkowe święto – Międzynarodowy Dzień Ziemi. W tym ważnym dniu, nasze przedszkolaki uczyły się, jak żyć ekologicznie. Szczególnie zastanawiały się jak chronić nasz wspólny dom – Ziemię, jak pomóc naszej planecie, aby ten wspólny dom stał się czysty, zdrowy i piękny. Towarzyszył nam kolor zielony oraz piosenki, wiersze, teatr cienie, tańce i pląsy. Nie zabrakło także konkursów i zagadek, które dowiodły, że przedszkolaki wiedzą w jaki sposób i dlaczego powinniśmy chronić naszą planetę. Na koniec nasze dzielne i pełne zapału przedszkolaki wraz z paniami wyruszyły na wielkie porządkowanie ogrodu i terenu wokół przedszkola.

  • W Konkursie plastycznym Mozaikowa Pisanka organizowanym przez Publiczne Przedszkole nr 3 w Radlinie Piotr Oleksiak z grupy MInionki  zajął I miejsce. Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów! 

Dzieci z grup najstarszych brały udział w Festiwalu Twórczości Plastycznej organizowane przez SP nr 2 w Marklowicach i Urząd Gminy

Gratulujemy!
 

20 kwietnia nasze przedszkole odwiedził Teatr Maska z Krakowa. Dzieci miały okazję zobaczyć przedstawienie pt" Na Misiowych urodzinach najważniejsza jest rodzina" Spektakl opowiadał o ważnym dniu – urodzinach Misi Matysi, na które postanowiła zaprosić rodzinę, czyli najważniejsze dla niej osoby.Nasi milusińscy z zaangażowaniem i radością uczestniczyli w misiowych urodzinach. Razem z Kizią ułożyli urodzinowy wierszyk dla Misi, natomiast Mizio wraz z dziećmi przygotował urodzinowy taniec. Było radośnie, wszyscy razem świetnie się bawili. Nie zabrakło również urodzinowego tortu. Przedstawienie niosło ze sobą ważny przekaz – rodzina jest najważniejsza. przedstawienie cieszyło się dużym zainteresowaniem i zaangażowaniem dzieci.

Szanowni Rodzice
W związku z ukazaniem się rozporządzenia MEiN informuję, że na wniosek uprawnionych rodziców, przedszkole zapewni opiekę ich dzieciom. Wykaz uprawnionych rodziców znajduje się w załączniku.
Laureaci z dyplomem

W Ogólnopolskim konkursie plastycznym pt. "Miś Uszatek i przyjaciele" w kategorii dzieci 3 letnich - I miejsce zajął Kacper Komraus , II miejsce Hanna Pieczka. 

Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesó !

Dzieci podczas pracy plastycznej

„Bezpieczeństwo dzieci w Sieci”

Słów kilka o wpływie mediów cyfrowych na rozwój dziecka

 

Działajmy razem!” Pod takim hasłem 9 lutego br. świętowany był po raz kolejny Dzień Bezpiecznego Internetu – na całym świecie, jak również w naszym marklowickim Przedszkolu.

Mając na uwadze obecnie mocno ograniczone formy bezpośrednich kontaktów interpersonalnych, sytuację izolacji dzieci od rówieśników w związku z nadal panującym stanem zagrożenia epidemiologicznego COVID-19 jesteśmy jeszcze bardziej narażeni na nadużywanie korzystania z mediów cyfrowych (telewizora, Internetu, telefonu, gier komputerowych itp.).

W naszym przedszkolu odbyły się zajęcia psychoedukacyjno-profilaktyczne dla dzieci poświęcone tej tematyce. Nasze ukochane przedszkolaki poznawały zagrożenia związane  z korzystaniem z sieci internetowej, rozmawialiśmy o tym, jak być bezpiecznym w sieci, wymienialiśmy się doświadczeniami związanymi z poznawaniem tej jakże pożytecznej ale równie niebezpiecznej przestrzeni. Dzieciom przedstawione zostały filmy dostosowane do ich wieku uświadamiające zagrożenia i niebezpieczeństwa. Na zakończenie dzieci wspólnie komunikowały się w zabawie z wykorzystaniem elektronicznych zabawek (roboty,  kodowanie). Było przede wszystkim bezpiecznie ale też kreatywnie i jak zawsze radośnie. Dzień uznajemy za ważny i pożyteczny bo chroniący nasze przedszkolaki!

W załączeniu kilka zdjęć z zajęć grupowych. By wzmocnić nasze działania zapraszamy Was drodzy rodzice do zapoznania się z poniższymi materiałami psychoedukacyjnymi.

Materiały dla rodziców:

https://www.youtube.com/watch?v=hXYqp0H5VOU

https://www.youtube.com/watch?v=n-roOgFQIyk

https://www.youtube.com/watch?v=n81VlvhgCaI

Materiały dla dzieci:

https://www.youtube.com/watch?v=jXPJgcbc1zQ

https://www.youtube.com/watch?v=OSb4xcjeF0s

Opracowanie: Alicja Satława-Janiec

REKRUTACJA 2021/2022

Informujemy, że od dnia 8 lutego rozpoczyna się w naszym przedszkolu rekrutacja na nowy rok szkolny. Rekrutacja dotyczy nowych dzieci, nieuczęszczających jeszcze do przedszkola, a zamieszkałych na terenie Marklowic. Regulamin rekrutacji, harmonogram oraz wnioski wraz z załącznikami można pobrać pod linkiem https://bip-przedszkole.marklowice.pl/bipkod/25755546 lub w biurze pani kierownik. Uzupełnioną dokumentację proszę składać do dnia 26.02.2021 r. w godz. 7.00-15.00

Nabór do Przedszkola Akademia Wyobraźni w Marklowicach prowadzonego przez Gminę Marklowice na rok szkolny 2021/2022

  • Postępowanie rekrutacyjne odbywa się zgodnie z harmonogramem rekrutacji, Kolejność zgłoszenia wniosków nie ma znaczenia.
  • Do przedszkola publicznego przyjmuje się dzieci zamieszkałe na terenie Gminy Marklowice:

- od 3 do 5 lat (urodzone w latach 2018, 2017, 2016);

- 6-letnie (urodzone w roku 2015) – objęte obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym;

- 7-letnie (urodzone w roku 2014), którym odroczono rozpoczęcie spełniania obowiązku przedszkolnego;

- powyżej 7 – lat, posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, którym odroczono rozpoczęcie spełniania obowiązku przedszkolnego;

  • W rekrutacji nie biorą udziału rodzice dzieci, którzy złożyli DEKLARACJĘ
    o kontynuowaniu wychowania przedszkolnego w kolejnym roku szkolnym.
  • Kandydaci zamieszkali poza Gminą Marklowice mogą być przyjęci, jeżeli po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego przedszkole nadal będzie dysponowało wolnymi miejscami.

 

Konkurs organizowany przez Radę Rodziców "Moje wymarzone Święta Boże Narodzenie"

GRUPA MINIONKI: Paulina Rduch, Zofia Kulawik, Samanta Witkowska

GRUPA MISIE Zuzanna Brychcy, Lilianna Kuśka, Maciej Pupek

GRUPA BIEDRONKI Oliwia Antończyk, Emilia Musioł, Marta Kubica

GRUPA JEŻYKI Hanna Szczęsny, Wiktor Szymik, Paulina Baranek

GRUPA MOTYLKI Nadia Kempny, Oliwia Kuźnik, Bruno Czempiel

GRUPA ELFY Hanna Mendzik, Maciek Żur, Kinga Krypczyk

GRUPA KOTKI Wiktor Szymik, Hanna Okrzesik, Jowita Musioł

GRUPA EKOLUDKI Zofia Kocjan, Rafał Klimek, Kacper Komraus

GRUPA SŁONECZKA Lena Trzaskalik, Gabriela Grzonka, Wojciech Cieślik

W Gminnym konkursie plastycznym " Kartka bożonarodzeniowa" I miejsce zajął Maciej Pupek, II miejsce Lilianna Kuśka, III miejsce Zuzanna Brychcy oraz Piotr Górecki, wyróżnienie Kaja Iskra. Wszystkim laureatom bardzo serdecznie gratulujemy!!

Zasady wspomagania procesu rozwoju mowy

  • należy mówić do dziecka w sposób prawidłowy - bez zniekształceń, nie naśladować niedojrzałej mowy dziecka, ale nie oczekiwać, że dziecko od razu będzie komunikowało się w sposób dojrzały i w pełni poprawny,
  • zachęcać dziecko do mówienia, opowiadania i uważnie go słuchać,
  • zwracać uwagę, by dziecko właściwie domykało usta i oddychało nosem, gdyż sprzyja to pionizacji języka i poprawnej artykulacji,
  • zachęcać dziecko do gryzienia i żucia pokarmów stałych, np. skórki od chleba, owoce - ma to pozytywny wpływ na poprawę sprawności aparatu artykulacyjnego,
  • odstawić jak najszybciej smoczek i butelkę.

 

ABC profilaktyki logopedycznej dla rodziców

Nazywaj rzeczy

Gdy pociecha chwyta cię za nos powiedz,: „to nos”. Gdy bawicie się pluszakiem opisuj:  „to jest miś, tu ma oko, tu nosek, a tu czerwoną bluzeczkę w zielone kropki....itp.”.   Kiedy siadacie do posiłku pokazuj i nazywaj przedmioty, w ten sposób uczysz dziecko kojarzyć słowo z obrazem i przedmiotem. Nowe słowa powtarzaj wielokrotnie celem utrwalenia.

Zadawaj pytania

Oglądając książeczkę lub zabawkę możesz zadawać dziecku pytania: „gdzie miś ma nosek?”, a malec będzie wskazywał odpowiedź. Badania rozwoju mowy dzieci wskazują na związek pomiędzy ilością czasu poświęcanego przez rodziców na „dialog” z dzieckiem a rozwojem umysłowym dziecka.

Mów tak, jak chciałabyś, by mówiło twoje dziecko

Bowiem to od ciebie maluch uczy się mówić, to ty jako rodzic utrwalasz wzorce komunikacji u dziecka. Mów spokojnie, powoli i wyraźnie, nie zdrabniaj przesadnie, niech marcheweczka zostanie jednak marchewką, a „cio bobaśku” niech odejdzie  w zapomnienie. Staraj się używać nie tylko najprostszych słów i zwrotów, z czasem je rozbudowuj i poszerzaj umiejętności językowe i zasób wiedzy dziecka.

Bądź komentatorem

Opowiadaj maluchowi o wszystkim, co je otacza, mów jak najwięcej i jak najczęściej, bądź komentatorem waszego życia. Badania wykazały, że jakość i ilość werbalnych interakcji             z dzieckiem korzystnie wpływa na to, jak szybko dziecko nauczy się mówić.

Baw się dźwiękami

Pokazując dziecku obrazki np. zwierząt a pod obrazek podłóż glos, używaj słów dźwiękonaśladowczych: „kwa, kwa”, „miau, miau” czy „ hau, hau”- przy okazji nauki rozbawisz też malucha.

Bądź narratorem

Kup książeczki, na początku w twardych, twałych i bezpieznych okładkach, oglądajcie je wspólnie, rodzic niech będzie narratorem i opisuje wszystko, co zauważy np. „to jest chłopiec... chłopiec bawi się piłką...piłka jest czerwona”, w ten sposób maluch szybko nauczy się wielu nowych słów.

Powtarzaj się

Dorosłym może wydawać się, że oglądanie po raz kolejny tej samej książeczki opatrzonej tym samym komentarzem może być nudne... ale nie dla malucha. Małe dzieci bardzo lubią powtarzać i utrwalać zdobytą wiedzę i umiejętności językowe Dzięki powtórzeniom i treningom szybko zapamiętują nowe słowa.

Słuchajcie muzyki, śpiewaj piosenki

Jak najczęściej słuchajcie wspólnie piosenek, próbujcie razem śpiewać, choćby pojedyńcze słowa. Pamiętaj tylko, żeby muzyka nie była zbyt głośna. Śpiewaj piosenki nawet wtedy, kiedy uważasz, że nie masz umiejętności wokalnych. Warto zaczynać od najprostszych i znanych piosenek, jak chociażby „wlazł kotek na płotek”. Powtarzając wielokrotnie stymulujesz również pamięć słuchową dziecka.

Karm piersią (jeśli możesz) i zwracaj uwagę na sposób jedzenia

Ssanie jest bardzo dobrym ćwiczeniem aparatu mowy dziecka (języka, warg i policzków). Od szóstego miesiąca życia staraj się podawać dzieckiu pokarmy stałe, odpowiednie do jego wieku. Jeśli dziecko nie opanuje ssania, żucia i gryzienia pokarmów, z trudem może przychodzić mu nabywanie umijętności językowych a rozwój mowy będzie opóźniony.

Ciesz się każdym słowem

Zachęcaj dziecko do mówienia w każdej chwili – tzn. na co dzień. Chwal je za każdą aktywność werbalną ale nie zmuszaj, nie popędzaj. Zachwyt i radość rodzica nad najmniejszym osiągnięciem dziecka to największa i najlepszqa nagroda.

Niech maluch widzi jak mówisz – uczenie przez naśladowanie

Od samego urodzenia dzieci obserwują świat, uwielbiają patrzeć na wszystko, co ich otacza. Świetną zabawą będzie zatem dla malca obserwowanie twojej twarzy wtedy, gdy coś opowiadasz, gestykulujesz, kiedy wyrażasz różne emocje (np. radość, ekscytację, zadowolenie).

Recytuj, czytaj bajki, wierszyki i wyliczanki

Czytanie (lub recytowanie) prostych, krótkich wierszyków doskonale kształtuje słuch i ćwiczy pamięć dziecka. Dzieci dobrze bawią się przy rytmicznych wierszykach np. „siała baba mak”, „sroczka kaszę warzyła”, „idzie kominiarz po drabinie“ i szybko je zapamiętują.

Zachęcaj do posługiwania się mową

Postaraj się, by maluch powoli zamieniał gesty na słowa (oczywiście w miarę swoich możliwości) i jeśli pokazuje paluszkiem dany przedmiot, nazwij go i spraw, by powtarzało to słowo za tobą.

Zapraszam do posłuchania filmu „Mity logopedyczne. Co warto wiedzieć o rozwoju mowy dziecka“:

https://www.youtube.com/watch?v=61TKGT3XY5o

Opracowanie: Bernadeta Staśko-Kuczera, logopeda

 

28 stycznia nasze przedszkole odwiedził Teatr Eden z Wieliczki. Dzieci miały okazję zobaczyć przedstawienie pt" Opowieść wigilijna" Przedstawienie to jest jedną z najsłynniejszych adaptacji utworu Karola Dickensa. Spektakl opowiada historię wujka Scrooge, który jest ponurym i skąpym samotnikiem. W noc wigilijną staje się bardzo ważna rzecz - wujaszka odwiedza trzech niezwykłych gości, którzy pokazują mu co jest istotą Świąt Bożego Narodzenia. Spektakl ten uświadamia małym widzom, że miłość i rodzina są bardzo ważne w życiu każdego człowieka

Dzieci podczas zabawy z chustą animacyjną

W środę 27 stycznia, w naszym przedszkolu już od rana było bardzo wesoło, a wszystko to za sprawą atmosfery związanej z Balem Karnawałowym. Sale wyglądały bajecznie i kolorowo, przystrojone kolorowymi serpentynami i balonami. Przepięknie przebrane dzieci z dumą prezentowały bajkowe i kolorowe stroje. Bal umożliwił dzieciom spędzenie czasu w miłej i bajkowej atmosferze. Wspólna zabawa przyniosła wiele radości naszym przedszkolakom, a to było głównym celem tego balu. Dziękujemy dzieciom i rodzicom za zaangażowanie w przygotowanie pięknych balowych strojów. Kolejny bal karnawałowy już za rok.